هشدار وزارت جهادکشاورزی درباره قاچاق میوه

  • 1394/03/16
  • 754 بازدید

یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه احتمال ورود برخی آفات همراه با واردات غیرمجاز میوه وجود دارد ، گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ارز و کالا باید مانع واردات غیرمجاز شود.

ابوالقاسم حسن پور در گفتگو با مهر گفت: واردات برخی از محصولات که به اندازه کافی در کشور وجود ندارد ، باید حتما از طریق گمرک و قرنطینه نباتی انجام شود ، چرا که ممکن است همراه این محصولات برخی آفات وارد کشور شود. به عنوان مثال ، همراه با میوه انبه احتمال ورود مگس انبه به کشور وجود دارد که می‌تواند باغات ما را آلوده کند.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه واردات میوه طبق قانون برنامه پنجم توسعه حتما باید از مسیر وزارت جهاد کشاورزی صورت بگیرد ، بدین معنا که سازمان حفظ نباتات بر این واردات نظارت داشته باشد ، تصریح کرد: اگر این واردات از مسیرهای غیر مجاز انجام شود ، امکان نظارت بر آن وجود ندارد و این به معنای آن است که ما با دست خودمان ، تولیدات کشورمان را تخریب می کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: به عنوان مثال ، اگر یک جفت مگس میوه مدیترانه توسط یک پرتقال وارد کشور شود ، این یک جفت مگس در عرض یک ماه چند میلیون مگس تولید می کنند و کنترل این مساله کار ساده ای نیست ، در این زمان چه کاری از دست ما بر می آید؟

حسن پور با بیان اینکه می‌توانیم برای برخی میوه‌ها که در کشور به اندازه کافی تولید نداریم ، مجوز واردات بدهیم اما در حال حاضر واردات آنها به شکل غیرمجاز نیز انجام می شود ، گفت: ما به محصولاتی مانند انبه ، نارگیل و آناناس مجوز واردات می دهیم و این محصولات باید حتما از طریق گمرک و از مسیر قرنطینه نباتی وارد کشور شوند.

وی درباره واردات غیر مجاز برخی میوه‌ها از جمله پرتقال تصریح کرد: باید جلوی واردات پرتقال گرفته شود ، زیرا پرتقال به اندازه کافی در کشور وجود دارد. در این میان ، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ارز و کالا باید وارد این قضیه شود و جلوی این واردات بی رویه و غیرمجاز را بگیرد.

حسن پور افزود: مشکل دیگر این است که میوه‌های قاچاق وقتی وارد کشور می‌شوند وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز نمی‌تواند بر سلامت آنها نظارت داشته باشد و هیچ گاه مشخص نمی‌شود که باقی مانده سموم در این محصولات چقدر است؟

این مقام مسئول اضافه کرد: وزارت جهادکشاورزی به وزارت کشور و استانداری‌های استان‌های مرزی اعلام و درخواست کرده جلوی این اقدامات گرفته شود.

وی در پایان با بیان اینکه تولید انبه در استان‌های جنوبی از جمله استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان به میزانی محدود انجام می شود ، افزود: تولید این محصول در کشور حدود ۳۷ هزار تن است که بیشتر مورد مصرف محلی قرار می گیرد ، ضمن اینکه میزان مصرف آن در کشور نیز زیاد نیست.



مهر