۳۰ درصد مصرف نمک کشور از تولیدات غیر مجاز است

  • 1394/03/07
  • 904 بازدید

رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: نمک‌های غیر مجاز علاوه به اینکه ید ندارند و عامل افزایش بیماری گواتر هستند ، حاوی فلزات سنگین از قبیل سرب و کادمیوم هستند که صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد می‌کند.

حسین رستگار در گفت و گو با فارس افزود: ما در آزمایشگاه مرجع سلامت غذا و داروی وزارت بهداشت همه نمک های مجوزدار را بررسی کرده‌ایم و می‌توانیم بگوییم ۱۰۰ درصد تولیدات نمک مجوزدار که آرم سازمان غذا و دارو و شماره مجوز تولید را دارند ، مشکلی ندارند و استاندارد هستند.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو بر این نمکها نظارت دارد و کارخانه های آنها و منابع تولید نمک این مراکز تحت کنترل هستند و اگر هم مشکلی گزارش شود بلافاصله به کارخانه و محل تولید مراجعه شده و کنترل می‌شوند.

رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت گفت:‌ مسئله نگران کننده تولید نمکهای غیر مجاز در مراکز ناشناخته است ، اغلب این نمک ها حاوی مواد آلوده و فلزات سنگین و سمی از قبیل سرب ، کادمیوم و در مواردی آرسنیک هستند ، ضمن اینکه این نمک های غیر مجاز ید ندارند و مصرف آنها می‌تواند به گسترش بیماری گواتر دامن بزند.

رستگار در پاسخ به این پرسش فارس که چه حجمی از بازار نمک کشور در اختیار نمک های غیر مجاز است ، ‌گفت: آمار دقیقی نداریم اما کمتر از ۳۰ درصد نیست ، نمک های غیر مجاز چون ارزانتر هستند در بسیاری از رستورانها در پخت غذا و برنج استفاد می‌شوند و حتی بسیاری از نمک هایی که با بسته بندی زرد رنگ به عنوان نذری توضیح می‌شود از همین نمکهای آلوده و غیر مجاز هستند.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ادامه داد: برای جلوگیری از این مسئله باید به مردم آگاهی داده شود که از نمکهای مجوزدار استفاده کنند ، ضمن اینکه باید با هماهنگی سازمان غذا و دارو ، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی ، نیروی انتظامی و قوه قضاییه برخورد جدی‌تری با متخلفانی که نمک های غیر مجاز توزیع می‌کنند و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند ، صورت گیرد.

وی گفت:‌ مصرف نمک های غیر مجاز دو آسیب جدی به سلامت مردم وارد می کنند ، ‌اول اینکه می‌توانند به بازگشت شیوع بیماری گواتر در کشور دامن بزنند ، دوم اینکه تجمع فلزات سنگین آنها در بدن مردم به بافتهای بدن ثصدمات جدی و جبران ناپذیر وارد می‌کند و در بلندمدت عامل بسیاری از بیماری های مزمن است.



فارس