مصرف پنیر تهیه شده از شیر فله‌ای خطرناک است

  • 1394/03/04
  • 1363 بازدید

متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: مصرف پنیر تازه‌ای که از شیر فله‌ای تهیه شده باشد ، هم مانند شیر مخاطره‌انگیز است.

پنیر یک مادهٔ غذایی باستانی است که ریشه آن به دوران پیش از تاریخ بر می‌گردد. هیچ کس نمی‌داند چه کسی و در کجا اولین پنیر درست شده است ، اما زمان‌های قدیم در مصر ، یونان و روم باستان یک غذای محبوب بشمار می‌رفته است.

بهترین سناریویی که برای تولید اولین پنیر قبول شده ‌است ، به ۱۰ هزار سال پیش در منطقه‌ای از خاورمیانه و یا آسیا بر می‌گردد ، جایی که چوپانان از شکم خالی بزها بجای وسیله‌ای برای حمل شیر تازه استفاده می‌کردند ، در این حین آنزیم موجود در شکم خشک شده بز به همراه گرمای نور آفتاب بر شیر اثر کرده و باعث دلمه شدن آن می‌شود و آن را تبدیل به شیر بسته شده‌ به همراه مایع پنیر می‌کند ، گله‌داران این پنیر اولیه را از روی گرسنگی مصرف می‌کردند.

پنیر یکی از گونه‌های لبنیات است که بطور گسترده‌ای امروز در سطح جهان در صدها نوع مختلف از شیر تهیه و در اکثر نقاط جهان مصرف می‌شود.

پنیر را از دَلَمَه‌شدن شیر ، معمولا شیر گاو ، گاومیش ، بز و گوسفند تهیه می‌کنند. شیر از طریق کشت باکتری‌ها ترش (اسیدی) می‌شود ، سپس با اضافه شدن آنزیم مایهٔ پنیر و یا یک جایگزین (مانند اسید استیک یا سرکه) دَلَمَه می‌شود و از شیر بسته‌شده و آب پنیر بدست می‌آید. بیشتر پنیرها در درجه حرارت پخت و پز ذوب می‌شوند.

در استان گیلان علاوه بر پنیرهایی که به طور صنعتی تولید می‌شود دامداران استان نیز پنیرهایی به صورت سنتی تولید می‌کنند که از طعم و کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

پنیر تالش یکی از پنیرهای کم نظیر در دنیا از نظر طعم و مزه است که می‌تواند با بهترین پنیرهای دنیا رقابت کند و همچنین سیاه‌مزگی شفت سوغات منحصر ‌به‌فرد از نظر طعم ، بو و شکل ظاهری بوده که در ایران بی‌نظیر است.

مهسا. ت یکی از ساکنین شهرستان رشت با اشاره به اینکه از کودکی علاقمند به مصرف پنیر سنتی هستم ، گفت: اما این روزها شایعه شده که مصرف پنیرهای سنتی ممکن است موجب بیماری شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل برای دور نگه داشتن فرزندانم از بیماری ، خرید پنیر سنتی را حذف کرده‌ام.

به گزاش گروه دریافت خبر ایسنا ، صالح‌زاده ، متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی در مورد مصرف پنیر سنتی ، گفت: پنیر سنتی اگر از شیر پاستوریزه تهیه شود ، مشکلی ندارد ، اما اگر از شیر‌های فله‌ای به دست آید ، مخاطره‌انگیز است.

وی اضافه کرد: یک سوم آلودگی به بروسلوز (تب مالت) از طریق پنیر ایجاد می‌شود.

وی افزود: مصرف پنیر تازه‌ای که از شیر فله‌ای تهیه شده باشد ، هم مانند شیر مخاطره‌انگیز است ، ولی اگر پنیری که به صورت سنتی تهیه شده ، به مدت 2 ماه در آب نمک نگهداری شود ، در صورتی که آلوده به باکتری تب مالت باشد ، آن باکتری از بین می‌رود.

صالح‌زاده گفت: ماست و دوغی که در ماست‌بندی‌ها به صورت سنتی عرضه می‌شود ، خطرساز نیست ، زیرا شیر برای تهیه ماست ، جوشانده می‌شود و میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در آن از بین می‌رود.



ایسنا