چرا متخصصان می‌گویند شیر کارخانه‌ای با کیفیت ‌تر و بهتر از شیرهای محلی است؟

  • 1399/04/24
  • 1293 بازدید

با عرضه انواع شیر در فروشگاه‌های مواد غذایی پرسش ‌های مختلفی در مورد شیر مطرح است. این ‌که ارزش و کیفیت شیر‌های خارجی با انواع داخلی تفاوت دارد؟

به گزارش سلامت نیوز ،آیا میــــزان چربی و مواد مغذی شیر را می‌تـــوان از رنگ آن تشخیص داد؟ بالا بودن بار میکروبی برخی شیرهای محلی که در لبنیات‌فروشی ‌های سطح شهر عرضه می‌شود، صحت دارد؟ و پرسش ‌هایی دیگر. با توجه به اهمیت موضوع و رسیدن به پاسخی علمی، با دکتر غلامرضا قربانی ‌کرجی، متخصص علوم دامی و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت ‌وگو کرده‌ایم که پاسخ‌های ایشان نسبت به ابهامات موجود درباره شیر را در ادامه‌ می‌خوانید.

معمولا حجم شیر در دام‌های شیرده همچون گاو متفاوت است. برای مثال میزان شیر گاوهای بزرگ که بیشترین شیر را در دنیا تولید می‌کنند، سالانه حدود ده تا 12 تن و در نژاد‌های کوچک‌ تر و انواع گاوهای بومی بین شش تا هفت تن است. در مقایسه، شیر گاوهای بزرگ آبکی ‌تر اما در نژادهای کوچک ‌تر شیر غلیظ ‌‌تر و حاوی مواد جامد بیشتر است که البته از نظر میزان ترکیبات پروتئینی و مواد ‌معدنی همچون کلسیم، آنچنان تفاوتی بین شیر نژادهای مختلف وجود ندارد.

شیرهای خارجی مرغوب‌ترند؟

در کشور ما اغلب شیر دام براساس کمیت یعنی میزان حجم شیر و نه کیفیت تولید می‌شود و از نظر میانگین، شیر تولیدی در ایران پس از کشور آمریکا و کانادا قرار دارد. چربی و پروتئین شیر گاو در ایران چند درصدی کمتر از شیر تولیدشده در کشورهای گفته‌شده است.

اما مهم‌ ترین نکته در مورد ارزشیابی شیرهای تولید داخل و خارج در این است که شیر عاری از هر‌گونه میکروب بیماری‌زا و سم آفلاتوکسین باشد.

فصل شیر با کیفیت

این ‌که گفته می‌شود میزان چربی و پروتئین شیر در فصول مختلف سال متغیر است، واقعیت دارد و در تابستان به دلیل این ‌که دام تحت تنش ‌های حرارتی قرار می‌گیرد.

به ‌‌خصوص در مناطق گرمسیری معمولا کیفیت شیر پایین ‌تر از مناطق سردسیری است و میزان چربی و پروتئین شیر قطعا کمتر خواهد ‌بود. معمولا در صنعت، شیرهایی تولید می‌شوند که غنی ‌شده با اسید‌چرب امگا- 3 هستند. این غنی ‌سازی از طریق جیره دام و عمدتا با افزودن دانه کتان انجام می‌شود و به این طریق میزان امگا- 3 شیرافزایش می‌یابد.

رنگ شیر معیار دقیق سنجش نیست

برخی تولید کنندگان محلی ادعا می‌کنند از روی رنگ شیر می‌توان به کیفیت و خواص تغذیه‌ای به ‌خصوص میزان چربی شیر پی ‌برد. اما به‌ گفته دکتر قربانی رنگ شیر ملاک دقیق سنجش چربی و موادمغذی شیر نیست. برای مثال گاوهای بزرگ هولشتاین و گاومیش به دلیل میزان پایین رنگدانه کاروتن، چربی کاملا سفیدی دارند. در مقابل گاوهای کوچک ‌تر و انواع بومی به دلیل زیاد بودن کاروتن و ویتامین A چربی زردتری دارند.

بر این اساس نمی‌توان این طریقه تشخیص را به شیر همه دام‌ها تعمیم داد. معمولا هرچه دام علوفه بیشتری مصرف کند چربی شیر بیشتر خواهد ‌شد. ضمن این‌که تظاهر رنگ‌ های مختلف در شیر نشانه نامناسب و حتی ناسالم بودن شیر محسوب می‌شود.

خطر خریداری شیر گرم از دامداری‌ها

برخی افراد در مراجعه مستقیم به دامداری‌ های کوچک محلی در شهر یا روستا شیر را به صورت گرم خریداری می‌کنند.در واقع برخی دامداران محلی معتقدند شیر پس از دوشیدن تا چند ساعت به سرد کردن نیاز ندارد و با این توجیه که شیر تازه از دام دوشیده‌شده ایمنی کامل در مقابل میکروب‌ها دارد، با همان شیری که گرمای بدن دام را دارد، بلافاصله پنیر درست می‌کنند. در صورتی ‌که به گفته این متخصص هرگز چنین توجیهی پایه علمی ندارد و نباید در این خصوص بی‌ توجهی کرد.

شیر یک محصول مغذی است و همان‌طور که برای انسان ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد برای رشد و تکثیر و تغذیه میکروب‌ها هم محیط مطلوبی است. پس اگر شیر بلافاصله پس از دوشش سرد نشود، میکروب‌های بیماری‌زا و عامل فساد، به‌ سرعت در آن تکثیر و سبب افزایش بار میکروبی شیر و در نهایت فساد و بیماری‌زایی در مصرف ‌کننده می‌شود. توصیه اکید بر این است که هرگز به ‌طور مستقیم از دامداری‌ها یا اهالی روستا به‌خصوص در فصول گرم سال شیر تهیه نکنید و فقط شیر پاستوریزه یا استریلیزه کارخانه را خریداری کنید.

شیر کارخانه‌ای باکیفیت ‌تر است؟

گفته می‌شود شیرهای کارخانه‌ای در مقایسه با شیرهای محلی که مستقیما از دامدار خریداری می‌شوند کیفیت و ارزش تغذیه‌ای پایینی دارند. درصورتی که چنین نیست. شیر در بدو ورود به کارخانجات از همه‌نظر آزمایش می‌شود و شیری که کیفیت تغذیه‌ای پایین و بار میکروبی بالا دارد، پذیرش نمی‌شود.

زیرا از چنین شیری نمی‌توان فرآورده لبنی مطلوبی تهیه کرد و این عدم پذیرش نه‌تنها به نفع کارخانه ‌دار بلکه به نفع مصرف ‌کننده نیز خواهد بود. متاسفانه شیرها پس از مرجوعی از کارخانجات در اغلب لبنیاتی ‌های سطح شهر با نام شیر محلی عرضه می‌شود که توصیه ما نخریدن چنین محصولاتی است. یادآوری می‌شود، در اغلب گاوداری‌های صنعتی که طرف قرارداد با کارخانجات شیر هستند، لزوما باید نکات بهداشتی رعایت شود، زیرا افزایش بارمیکروبی شیر سبب کاهش میزان حجم شیر و نیز جریمه‌‌شدن دامدار از سوی کارخانه‌دار می‌شود. برای کاهش بار میکروبی شیر، روزانه همه لوله ‌های انتقال‌دهنده شیر و دستگاه‌ های شیردوشی و محل پرورش دام ضدعفونی و دام‌ها از نظر بیماری بررسی می‌شوند ضمن این‌که نوع خورد و خوراک و جیره‌ غذایی دام برای افزایش خواص تغذیه‌ای شیر تحت نظارت است.

رمز موفقیت دامداری ‌های صنعتی در کنترل آفلاتوکسین

علوفه دام از اصلی ‌ترین عوامل آلوده‌ کننده شیر به کپک و سموم آفلاتوکسین است که به گفته دکتر قربانی در مورد پذیرش علوفه از سوی دامداری‌های صنعتی تدابیر دقیق رعایت می‌شود. در دامداری‌های صنعتی هنگام پذیرش، رطوبت علوفه با دستگاه رطوبت ‌سنج اندازه‌ گیری و اگر بیش از 15 تا 20 درصد باشد و به‌ خوبی بار خشک نشده باشد، مرجوع یا بلافاصله مورد استفاده دام قرار‌ می‌گیرد، یا این‌ که در دامداری تا رسیدن به رطوبت متعارف خشک می‌شود.

در غیر این‌صورت علوفه‌ ها هنگام نگهداری و ذخیره دچار کپک ‌زدگی می‌شوند و این سبب کاهش حجم شیر شده که به نفع دامدار و کارخانه و همچنین مصرف ‌کننده نخواهد ‌بود. متاسفانه افرادی هستند که برای سود بیشتر، علوفه ‌هایی با رطوبت بالا برای سنگین ‌تر شدن بار عرضه می‌کنند که اغلب از سوی دامداری ‌های کوچک و محلی قابل تشخیص نیست. یکی دیگر از دلایل توصیه اکید بر مصرف ‌نکردن شیرهای محلی، احتمال بالا بودن میزان آفلاتوکسین در شیر آنهاست.

«تب مالت» تنها بیماری ناشی از شیر نامناسب نیست

اغلب افراد نسبت به شیر آلوده فقط از سرایت میکروب عامل تب ‌مالت هراس دارند در صورتی‌که بیماری‌های دیگری همچون تب کیو، سیاه ‌زخم و چند بیماری دیگر می‌تواند از طریق شیر به انسان سرایت کند که طی فرآیندهای حرارتی پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون در کارخانجات، در صورت وجود احتمالی چنین میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زایی نابود خواهند‌ شد.

در صورتی که این موضوع درباره شیرهای محلی رعایت نمی‌شود. در مورد سرایت کووید-19 از طریق شیر کارخانه نباید نگرانی خاصی وجود داشته باشد زیرا براساس تحقیقات انجام ‌شده این ویروس در دماهای بالای 30 درجه نابود شده و نه ‌تنها این ویروس بلکه اغلب میکروب‌ها در دمای پاستوریزاسیون که بالای 60 درجه است قدرت تکثیر و انتقال نداشته و از بین می‌روند.



سلامت نیوز