مردم از مصرف قارچ‌های وحشی خودداری کنند

  • 1399/01/18
  • 294 بازدید

رییس اداره آموزش‌ معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از مردم می‌خواهیم به منظور جلوگیری از بروز مسمومیت، از مصرف قارچ‌های وحشی که در عرصه های طبیعی و جنگلی می رویند، اجتناب کنند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی روز یکشنبه به نقل از دکتر وریا رحیمی اعلام کرد: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم.

وی عنوان کرد: همانطور که مشاهده می شود در سه سال اخیر ۴۰۰ تا هزار و ۸۰۰ مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می کنند، بروز کرده است.

رییس اداره آموزش‌ معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: از مصرف قارچ های خودرو بخصوص قارچ‌ هایی که در کنار تنه درختان می رویند و یا قارچ های فله ای جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری و برای حفظ سلامت خود و خانواده تان تنها قارچ هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز خریداری و مصرف کنید.

رحیمی عنوان کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها براساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

وی اظهارداشت: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

رییس اداره آموزش‌ معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: برخی از روش ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.

رحیمی یادآور شد: برخی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیند های آماه سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

وی افزود: در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری، هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سال های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.

رییس اداره آموزش‌ معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهارداشت: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود.

رحیمی تاکید کرد: بامشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنند

وی افزود: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.



خبرگزاری ایرنا