حذف ۱۲ آفت‌ کش وارداتی/کشاورزان نگران تأمین سموم نباشند

  • 1398/09/18
  • 652 بازدید

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات، با اشاره به اینکه کشاورزان دغدغه ای بابت تأمین سموم موردنیاز خود نداشته باشند، گفت: دو برابر نیاز ظرفیت تولید سموم کشاورزی در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیمراد سرافرازی، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات، دیروز یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸ در نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به اینکه بحث استفاده از آفت‌ کش های شیمیایی و غیرشیمیایی برای کنترل عوامل خسارت‌ زا از وظایف غیرقابل تفکیک مدیریت کشاورزی است، گفت: سیاست سازمان حفظ نباتات در رابطه با این نهاده‌ ها بر استفاده از سموم به عنوان آخرین عامل در مدیریت خسارات بخش کشاورزی متمرکز است.

وی ادامه داد: بر این اساس، تلاش کردیم سموم پرخطر را از سبد سموم مورد استفاده کشاورزان حذف کرده و بر سموم کم خطر و متوسط خطر تأکید کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: استفاده از عوامل بیولوژیک به جای نهاده های شیمیایی به خصوص در گلخانه‌ها، مورد تأکید سازمان حفظ نباتات است.

سرافرازی همچنین حمایت از تولید داخل و رونق تولید را از اولویت های سازمان حفظ نباتات عنوان کرد که در هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی که از یک تا چهار بهمن‌ ماه برگزار می‌شود، این مساله مدنظر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از دو برابر مصرف داخلی، در تولید سموم ظرفیت داریم، گفت: به تازگی تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی فعال در حوزه آفت‌کش ها، امضا کرده ایم.

سرافرازی اضافه کرد: به منظور حمایت از تولید داخلی، در پی حذف ۱۲ آفت کش و سم وارداتی بوده و به این منظور درصدد هستیم تا کیفیت سموم داخلی را بهبود بخشیم.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی های کیفی لازم را در این حوزه انجام خواهیم داد تا رضایت کشاورزان جلب شود، گفت: هر سمی که تأثیر منفی روی زنبور عسل داشته باشد، مورد تأیید و حمایت ما نیست.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: کشاورزان دغدغه ای بابت تأمین سموم مورد نیاز خود نداشته باشند و با وجود تمام محدودیت ها و تحریم، با کمک تولید کنندگان و واردکنندگان حدود ۵۴ تا ۵۵ هزار تُن سم وارد یا تولید شده است.

سرافرازی با اشاره به اینکه سامانه جامع مانیتوری سازمان حفظ نباتات، در حوزه نظارت بر کیفیت سموم فعال است، گفت: تمام سمومی که وارد کشور شده، تا زمان مصرف کنترل می شوند و به محض دریافت گزارش مبنی بر تقلب در این حوزه، پیگیری و برخورد شروع خواهد شد.

در ادامه این نشست، مسعود گیل آبادی، رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی با اشاره به اینکه واردات کودهای زیستی به کشور زیاد نیست، گفت: تولید این کودها نیز در داخل در حجم گسترده ای نیست؛ اما واحدهایی که این نوع کود را تولید می‌کنند، واحدهای خوبی هستند که اگر بستر لازم در داخل برای مصرف آنها فراهم شود، این واحدها به دنبال صادرات محصول تولیدی خود نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه ما معتقد هستیم به هیچ کودی نباید یارانه پرداخت شود، گفت: توان تولید بیش از ۹۵ درصد کود و سم موردنیاز کشور در داخل وجود دارد.

گیل آبادی اضافه کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات باعث شده که بخش بزرگی از مزیت های تولید کودهای کشاورزی اعم از شیمیایی، غیرشیمیایی و آلی بلا استفاده بماند که این امر، توان رقابت را از ما گرفته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: علیرغم تحریم کشتیرانی و مشکلات انتقال کود، توانستیم سموم مورد نیاز بخش کشاورزی را به اندازه کافی تأمین کنیم، اگر چه هزینه‌ های تأمین مقداری افزایش یافته است.



خبرگزاری مهر