سیر تند طارم سبز می‌شود

  • 1398/07/25
  • 401 بازدید

هم‌ زمان با فصل پاییز ۱۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی طارم به کشت محصول سیر اختصاص یافت.

به گزارش ایسنا، تنوع بالای آب و هوایی هندوستان ایران سبب شده است که این شهرستان از ظرفیت بالایی در کشت انواع محصولات برخوردار باشد، تا جایی که کشاورزان طارمی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات را روانه بازار می‌کنند که در این بین سهم زیتون و سیر از همه محصولات بیشتر است.

متاسفانه طی سال‌های اخیر از ظرفیت‌ های حوزه کشاورزی طارم آن‌طور که باید استفاده نشده است، تا جایی که بسیاری از محصولات این شهرستان برای هم‌ وطنان یا ناشناخته است یا به نام دیگر شهرها روانه بازار می‌شود که از دلایل عمده‌ای که باعث ناشناخته ماندن محصولات طارم شده است، می‌توان به نبود برند، کمبود صنایع تبدیلی و نیز نبود بازارچه‌ های محلی به‌ ویژه در مسیرهای اصلی و توریستی این شهرستان اشاره کرد.

شاید طارم زنجان را در سطح کشور و دنیا به نام زیتون این منطقه می‌شناسند اما به جرات می‌توان گفت سیر، دیگر محصول پربار این منطقه نیز می‌تواند با برنامه‌ ریزی مدون و اصولی صادرات جای خود را در بازارهای جهانی تثبیت کند. این روزها کار کشت سیر در ۱۴۰۰ هکتار از زمین‌ های کشاورزی شهرستان طارم آغاز شده است که پیش‌ بینی می‌شود ۵۶ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار شود. هر چند کشاورزان طارمی سال گذشته دل خوشی از بازار سیر نداشتند اما امسال به امید جبران ضرر دوباره پا در عرصه تولید گذشته‌اند.

کشت سیر طارم در فصل پاییز صورت می‌گیرد و برداشت این محصول از اوایل اردیبهشت‌ ماه شروع و تا اواخر خردادماه ادامه دارد. سیر مورد کشت در شهرستان طارم شامل سیر محلی طارم، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذر است که علاوه بر مصرف خوراکی به‌ صورت تازه، سیر ترشی یا چاشنی در صنایع غذایی جهت تولید فرآورده‌ های غذایی نقش مهمی دارد.

همچنین استفاده فراوانی به‌ عنوان یک گیاه دارویی موثر در بیماری‌هایی چون فشارخون و بیماری‌های قلبی، کاهش کلسترول خون، خواص ضدانگلی و ضد میکروبی و درمان دستگاه گوارش دارد. بازار محصول سیر طارم علاوه بر بازارهای داخلی به برخی کشورهای عربی، آسیایی و روسیه نیز به علت کیفیت بالای این محصول صادر می‌شود که با مکانیزه کردن تولید و فرآوری این محصول، ایجاد صنایع تبدیلی، مشاوره‌ های فنی در کشت مکانیزه و نیز با تسهیل امر صادرات و تعیین بازارهای هدف در عرصه صادرات نیز موفق عمل کرد.

در حال حاضر ۱۱۰۰ بهره‌ برار در طارم به کشت و کار و برداشت این محصول پرخاصیت و پرطرف‌ دار اشتغال دارند.



خبرگزاری ایسنا