مواد غذایی مورد نیاز خود رااز فروشندگان دوره گرد تهیه نکنید

  • 1398/06/26
  • 634 بازدید

به شهروندان توصیه می‌شود به‌ هیچ‌ عنوان از فروشندگان دوره‌ گرد مواد غذایی خریداری نکنند زیرا بهداشت و ایمنی مواد غذایی در محصول خوراکی دست‌ فروشان رعایت نشده است.

به گزارش ایفدانا و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه تهران، از آنجائی که دست‌ فروشان محل مشخصی برای فروش و تجهیزاتی برای نگهداری محصولات خود ندارند و مواد اولیه تولیدات آن‌ ها باکیفیت بسیار پایین، فاقد شرایط بهداشتی و رعایت بهداشت فردی است با احتمال بالا غذای فاسد را به فروش می‌رسانند، برای نمونه مواردی از دست‌ فروشی کنار خیابان توسط بازرسین بهداشت جمع‌آوری‌شده است که شیر تاریخ گذشته و خرمای ترش شده می‌ فروختند.

به شهروندان توصیه می‌شود به‌ هیچ‌ عنوان از فروشندگان دوره‌ گرد مواد غذایی خریداری نکنند زیرا بهداشت و ایمنی مواد غذایی در محصول خوراکی دست‌ فروشان رعایت نشده است.

کارشناس مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو گفت: توصیه می‌شود شهروندان از خرید مواد غذایی و فست فود ها از دست‌ فروشان و واحدهای سیار عرضه‌ کننده مواد غذایی خودداری کنند زیرا مراحل تهیه این اغذیه در منازل یا مکان‌های نامعلومی دور از چشم بازرسان بهداشت و بدون هرگونه کنترلی انجام می‌شود.

وی گفت: مواد غذایی که به‌ وسیله دست‌ فروشان و دوره‌ گردهای سطح شهر به مردم عرضه می‌شود ازنظر بهداشتی مورد تائید نیست؛ این مواد غذایی ممکن است به‌ وسیله آب شرب و بهداشتی شستشو داده نشوند.

همچنین در مورد میوه‌ هایی که توسط دست‌ فروشان به فروش می‌رسد گفت؛ به‌ عنوان‌مثال توت‌هایی که در کنار خیابان به مردم عرضه می‌شود ممکن است با آب‌های چند بار مصرف شسته شوند و همین مسئله باعث بروز بیماری‌های گوارشی مانند اسهال یا حتی و با شود؛ وقتی‌ که توت یا زغال‌اخته به‌ وسیله آب آلوده شستشو داده شود میکروب‌ های درون آب جذب توت یا زغال‌اخته می‌شود و همین مسئله باعث بروز بیماری‌هایی‌ مانند معده درد و استفراغ می‌شود.

کارشناس مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو اظهار داشت: استفاده از آب آلوده در شستشوی مواد غذایی می‌تواند باعث بروز بیماری خطرناک و با شود که حتی در موارد نادری منجر به فوت فرد مصرف‌ کننده می‌شود. توت یا مواد غذایی که در کنار خیابان به‌ وسیله دوره‌ گردها عرضه می‌شود ممکن است در درازمدت به دلیل جذب فلزات سنگین مانند سرب باعث بروز سرطان در افراد شود. هم‌ چنین استفاده از رنگ مصنوعی و مواد غیرمجاز در تهیه غذاها در درازمدت می‌تواند بروز سرطان را تشدید کند.

همچنین لازم به ذکر است که لوازم‌آرایشی که توسط دست‌ فروشان عرضه می‌شود تقلبی بوده و دور از چشم مسئولان، در کارگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شود. در تهیه این‌ گونه لوازم‌آرایش از مواد اولیه نا معتبر و ترکیبات آلاینده‌ استفاده‌ شده و عوارض سوء را برای مصرف‌ کنندگان به همراه دارد به‌عنوان‌مثال در انواع محصولات رژ لب از سرب‌های رنگی غیرمجاز استفاده می‌ شود که علاوه بر مشکلات پوستی، عوارض جبران‌ناپذیری را برای کبد، کلیه و دیگر اعضای بدن به همراه دارد. تمام محصولات آرایشی و بهداشتی مورد تائید وزارت بهداشت، قبل از عرضه به بازار، مورد آزمایش قرارگرفته و سلامت آن تأیید می‌شود.

وی تأکید کرد در شرایطی می‌توان به قیمت پایین این اقلام اعتماد کرد که این محصولات در فروشگاه‌ های معتبر عرضه‌شده و دارای برچسب اصالت سلامت باشد. بر این اساس محصولات قابل‌ فروش در بین دست‌ فروشان موردپذیرش سازمان غذا و دارو نبوده و اطمینانی به اصالت محصول وجود ندارد.

وی در خصوص بازرسی‌ های ماه مبارک رمضان علاوه بر کنترل کیفی مواد غذایی عرضه‌ شده ازنظر نوع روغن و مواد اولیه استفاده‌شده، وضعیت محل ارائه و نحوه نگهداری مواد غذایی نیز کنترل می‌شود؛ علاوه بر بازرسی‌ های وزارت بهداشت، خود مردم نیز باید مراقبت‌ های لازم را داشته باشند به‌ عنوان‌مثال زولبیا، بامیه و‌ آش و حلیم را از اماکنی خریداری کنند که در طول سال فعالیت قانونی را با دریافت مجوز و پروانه فعالیت انجام می‌ دهند و جزو برندهای شناخته‌ شده هستند. متأسفانه در‌ ماه رمضان تعداد زیادی دست‌ فروش یا سایر اماکنی که در طول سال فعالیت‌ های دیگری داشته‌اند با اجاره کردن یک محل یا به‌ صورت دوره‌ گردی و دست‌ فروشی به عرضه مواد غذایی ازجمله زولبیا و بامیه یا‌ آش و حلیم اقدام می‌کنند که ازنظر وزارت بهداشت همه این نوع فعالیت‌ ها غیرقانونی است و در صورت مشاهده جمع‌آوری می‌شوند.

زولبیا، بامیه و‌ آش و حلیم‌ های زیرزمینی

گزارش‌های متعددی وجود دارد که در اماکن بدون مجوز زولبیا، بامیه و‌ آش و حلیم، به‌ صورت زیرزمینی و با استفاده از مواد غذایی بی‌ کیفیت و غیربهداشتی تهیه می‌شود و اغلب در این اماکن شرایط نگهداری بهداشتی رعایت نمی‌شود و بسیاری از آن‌ها نه‌ تنها صلاحیت این کار را ندارند بلکه حتی وسایل و ابزار لازم برای این نوع فعالیت را نیز ندارند.

غذای خانگی یا سنتی برای فریب مردم

در برخی از این اماکن افراد با استفاده از عناوینی مانند غذای خانگی یا سنتی و باقیمتی ارزان‌تر از مراکز مجاز به عرضه این نوع مواد غذایی اقدام می‌کنند که ازنظر وزارت بهداشت همه این فعالیت‌ ها خلاف و خطرناک است.

غذای گرم در ظروف پلیمری سرطان‌زا می‌شود

کارشناس مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو درباره مراقبت‌ های بهداشتی نذورات باید گفت: مواد غذایی گرم که در این ماه و در هوای گرم تهیه و به‌ صورت نذری ارائه می‌شود نباید بیش از ۲ ساعت در محیط نگهداری شود و اگر بیش از این در محیط نگهداری می‌شود حتماً باید در یخچال یا فریز نگهداری شود در غیر این صورت فاسد می‌شود. علاوه بر آن ریختن مواد غذایی گرم در ظروف پلیمری و پلی‌ اتیلنی موجب آزاد شدن مواد شیمیایی در غذا و سرطان‌ زا شدن آن می‌شود بنابراین برای توزیع مواد غذایی گرم باید از ظروف گیاهی یا آلومینیومی استفاده شود.

وی تصریح کرد با آغاز فصل گرما، فروش انواع آب‌ میوه‌ ها و شربت‌ ها بر چرخ‌ های دستی‌ رایج و در لیوان‌های غیربهداشتی سرو می‌شود.
توصیه می‌شود مردم از خرید میوه‌ هایی، چون چقاله بادام و گوجه‌ سبز و … در گوشه و کنار خیابان‌ها، جدا خودداری کنند چراکه علاوه بر استفاده از آب و نمک غیربهداشتی، آلودگی هوابر آن‌ها تأثیر گذاشته و منجر به بروز بیماری‌های متعددی در بدن می‌شود.

تهیه و توزیع غذا تنها منوط به اخذ مجوز از اتحادیه و وزارت بهداشت است؛ در بسیاری از موارد دیده‌ شده است که بعد از مصرف این غذاها افراد دچار مسمومیت‌ های شدید شده‌اند چراکه ایمنی و بهداشت کافی در طبخ این غذاها رعایت نمی‌شود.

همچنین در خصوص غذاهای خانگی که توسط دست‌ فروشان عرضه می‌شوند باید گفت: که این غذاها کیفیت پایینی دارند، هیچ ضمانتی مبنی بر اینکه این نوع غذاها در آشپزخانه‌ های فاقد بار میکروبی پخته‌ شده باشد نیست، این نوع غذاها قطعاً همراه با بار میکروبی و سموم است و مردم نباید جذب قیمت نسبتاً پایین آن بشوند، پرداخت قیمت پایین برای این نوع غذاها ممکن است در کوتاه‌ مدت به نفع اقتصاد خانوار باشد ولی با توجه به تهدید میکروبی و مسمومیت در آینده مصرف‌ کنندگان را دچار مشکل می‌کند.

دست‌ فروشان و دوره‌ گردها ممکن است از بد حادثه و از سر ناچاری و بیکاری به این کار روی آورده باشند اما آن‌ها نیز باید بدانند که با این کار طیف وسیعی از مصرف‌ کنندگان را به‌ زحمت می‌اندازند. متأسفانه عرضه این نوع غذاها از شهرهای بزرگ شروع‌شده و اکنون دامنه آن به شهرهای کوچک نیز رسیده است، امروزه در برخی از شهرستان‌ها و حتی شهرهای کوچک در حاشیه کمربندی‌ها و خیابان‌ها این نوع غذاها عرضه می‌شود، ماندن این غذاها در نور آفتاب به‌ ویژه در روزهای گرم خطر فساد پذیری آن را بیشتر می‌کند، ماندن غذا در ظروف یک‌بارمصرف نیز می‌تواند به فساد آن کمک کند.

مردم نباید فریب نام این نوع غذاها را بخورند؛ نام غذای خانگی‌ در نگاه اول فریب‌ دهنده است، غذای خانگی عرضه‌ شده در حاشیه خیابان‌ها به‌ هیچ‌ عنوان قابل‌ مقایسه با غذایی که هر کس در خانه خود می‌ پزد نیست، افزایش ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان و مشکلات گوارشی و کبدی می‌تواند حاصل مصرف همین غذاها باشد.



ایفدانا (پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذاودارو)