محصول برنج از ۵۵ درصد شالیزارهای گیلان برداشت شد

  • 1398/05/27
  • 410 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از برداشت محصول برنج از ۵۵ درصد مزارع شالیزاری استان خبر داد.

علی درجانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا این میزان برداشت محصول را در سطحی معادل ۱۳۰ هزار هکتار ذکر کرد.
وی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان آماده برداشت است اظهار داشت: باتوجه به بهبود وضعیت جوی، شرایط جهت درو و جمع آوری برنج مساعد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به همه کشاورزان توصیه کرد که با استفاده از کلیه امکانات بخصوص بکارگیری کمباین های مخصوص برنج نسبت به برداشت محصول از مزارع اقدام کنند.

اداره کل هواشناسی گیلان نیز از استقرار جوی به طور غالب پایدار در منطقه خبر داده که بر این اساس تا پایان هفته آسمانی به طور غالب پایدار و هوای گرم و مرطوب خواهد بود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

در فصل زراعی جاری، بیش از ۶۰ درصد زمین های شالیزاری استان به صورت مکانیزه کشت و تا حال حاضر ۶۴ درصد شالیزارهای گیلان بصورت ماشینی درو شده است.



خبرگزاری ایرنا