هرمزگان قطب آبزی پروری ایران

  • 1398/03/27
  • 769 بازدید

استان ساحلی هرمزگان با داشتن ۹۰۰ کیلومتر ساحل و ۱۴ جزیره به عنوان بزرگترین استان جنوبی کشور در زمینه صید و صیادی و پرورش آبزیان مطرح است.

با توجه به ساحل و دریای گسترده و همچنین شرایط آب و هوایی استان هرمزگان برای کشت و پرورش انواع آبزیان بویژه ماهی و میگو از سال‌های قبل فراهم شده و هر سال بر ظرفیت زمین‌های قابل کشت در این حوزه اضافه می‌شود.

نزدیک به ۵۰ هزار هکتار زمین مستعد فعالیت پرورش میگو در نوار ساحلی هرمزگان شناسایی شده که در ۲ دهه گذشته تاکنون ۱۰ هزار هکتار آن به مرحله عملیاتی و بهره برداری رسیده و کار واگذاری ۲۰ هزار هکتار آن نیز به متقاضیان دارای شرایط لازم از سه سال قبل آغاز شده که در قالب سایت‌های پرورش میگو ادامه دارد.

هم اکنون با گسترش صید و صیادی و توجه به میزان صید ۲۸۰ هزار تن آبزی در سال توسط صیادان هرمزگان، تولید میگوی پرورشی ۲۲ هزار تن و فعالان صنعت شیلات بیش از ۳۰ هزار نفر اعلام شده است.

علاوه بر سرعت واگذاری و توسعه زمین‌ های قابل کشت توجه جدی به بحث زیست محیطی برای این استان بویژه ساحل نشینان یک ضرورت جدی بوده که دست اندرکاران امور بایستی به آن توجه کنند و از این بخش غافل نمانند.

امروز ساخت و ساز بی ضابطه و تجاوز به حریم دریا، رهاسازی فاضلاب و زباله‌ های شهری و همچنین افزایش بیش از اندازه از ظرفیت پرورش آبزیان در کنار ساحل می‌تواند به ادامه زیست دریایی لطمه وارد کند که بایستی به سمت علمی کردن این صنعت باشیم.

رونق آبزی پروری در هرمزگان

مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به اهمیت آبزی پروری در حفاظت از زیست دریایی برای نسل آینده گفت: این صنعت در استان به قطب تولیدات شیلاتی کشور تبدیل شده است.

محسن یکتا پور افزود: هرمزگان ظرفیت خوبی در تولید انواع آبزی شامل ماهی و میگو، جلبک، کروکودیل، ماهیان زینتی و صدف دارد که راهی مطمئن برای ایجاد اشتغال پایدار است.

وی خاطرنشان کرد: خودکفایی و کسب ارز بیشتر، تعادل تجارت ملی و بین المللی، ایجاد کار به ویژه در مناطق روستایی، بهبود تغذیه مردم، افزایش درآمد و تولیدات غیرنفتی از فواید آبزی پروری است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه با افزایش جمعیت و کاهش رونق کشاورزی، آبزی پروری راهی مطمئن برای تأمین غذای انسان‌ها می‌باشد، خاطرنشان کرد: هرمزگان با افزون بر هزاران نفر شاغل در صنعت آبزی پروری در این زمینه گام‌های بزرگی برداشته است.

یکتاپور تصریح کرد: باید از فرصت‌ های سرمایه گذاری کشور، در استفاده از ظرفیت‌ های آبزی پروری استان‌های ساحلی و غیرساحلی استفاده بیشتری شود.

وی بیان کرد: هرمزگان از سواحلی با ظرفیت‌ های منحصر به فرد اقتصادی، ترانزیتی، کشاورزی، شیلاتی و گردشگری برخوردار است که نقش مهمی در آینده اقتصادی ایران و جهان دارد.

وجود ۲۹۲۰ گونه آبزی دریایی در خلیج فارس و دریای عمان

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: یافته‌ ها نشان می‌ دهد، در خلیج فارس و دریای عمان ۲ هزار و۹۲۰ گونه متعلق به یک هزار و۹۱۱ جنس از ۹۲۵ خانواده از آبزیان دریایی وجود دارد که ۴۱ گونه آن جدید هستند.

محمد صدیق مرتضوی در گفت و گو با بیان اینکه این مرکز ماهیت تحقیقاتی خود را بر حفظ گونه‌ های آبزی قرار داده است، افزود: تاکنون یک هزار و۲۰ گونه از این تعداد، طبقه بندی و در قالب چهار اطلس منتشر شده است.

وی خاطرنشان کرد: اطلس اول با معرفی ۴۰۰ گونه ماهی، ۱۵۰ گونه نرم تنان، ۱۲۰ گونه ماهیان زینتی و۱۵۰ گونه جلبک دریایی به چاپ رسید که نتیجه شناسایی گونه‌های آبزی در اکوسیستم خلیج فارس و دریای عمان است.

این مقام مسؤول اظهار داشت: از گونه‌های آبزیان «بانک ژن زنده» تهیه و طرح‌هایی نیز در شمال و جنوب کشور اجرا شده که به حفظ گونه‌ها بویژه در استان هرمزگان کمک بسیاری می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت نقش مدیران، بهره برداران و مردم در حفظ اکوسیستم اظهار داشت: مدیران باید در تصمیم‌ های خود از مشارکت تعاونی‌ ها و سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنند، بهره برداران آگاهی لازم را از برداشت بی رویه در طبیعت و به خطر انداختن محیط زیست کسب کنند و به مردم آموزش‌های لازم برای حفاظت از زیست گاه‌ها داده شود.

مرتضوی، عوامل کاهش تنوع زیستی در خلیج فارس و دریای عمان را تنش‌های محیطی و ساخت و سازهای نوار ساحلی، ورود آلاینده‌ها به اکوسیستم، افزایش جمعیت انسان‌ها و افزایش سرانه مصرف آنها عنوان کرد.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان ادامه داد: تنوع زیستی، سلامت و تغذیه مردم با یکدیگر در ارتباط هستند و اگر زیست گاه‌ها در حوزه شیلات تخریب شود بر معیشت ساحل نشینان اثر خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: در صورتی که اکوسیستم به خطر بیافتد، ساکنان نوارساحلی در مناطق استان به سمت حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند.

به گفته وی، طرح تحقیقاتی شناسایی مناطق حساس شیلات در کنار مناطق حفاظتی از سال گذشته آغاز شده است که نتیجه آن به مدیریت بهتر زیست بوم کمک خواهد کرد.

صدور ۳۰ مجوز تولید ماهی در دریا

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان گفت: تاکنون ۳۰ مجوز تولید و پرورش ماهی در دریا به ظرفیت ۶۲ هزار تن در استان صادر شده است.

عبدالرسول دریایی در گفت و گو اظهار داشت: قشم، بندرلنگه، پارسیان و سیریک از جمله مستعد ترین مناطق هرمزگان جهت اجرای طرح‌های پرورش ماهی در دریا است.

وی افزود: سلامت غذایی، طبیعی بودن محصول و تولید ماهی در شرایط طبیعی، مقرون به صرفه بودن، کاهش هزینه‌های اجرایی و زود بازده بودن از مزیت‌های اجرای طرح‌های پرورش ماهی در دریا است.

دریایی، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت توسعه پرورش ماهی در دریا در سال‌های اخیر در هرمزگان بیان داشت: چنانچه بانک‌ها حمایت‌های لازم را انجام دهند در سال‌های آینده توسعه پرورش ماهی در دریا در استان افزایش بیشتری خواهد یافت.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان با اشاره به افزایش فشار به ذخایر آبزیان خلیج فارس در سال‌های اخیر، تاکید کرد: راهبرد جدی سازمان شیلات ایران برای رفع این مشکل، توسعه سریع طرح‌های پرورش ماهی در دریا است.



خبرگزاری صدا وسیما