خرید تضمینی برگ سبز چای از ۴۹ هزار تن فراتر رفت/رشد ۱۸ درصدی خرید برگ سبز چای

  • 1398/03/12
  • 393 بازدید

جهان ساز گفت: از ابتدای فصل برداشت، ۴۹ هزار تن برگ سبز چای با ارزش ۱۵۵ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو ، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۴۹ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۱۵۵ میلیارد تومان از چایکاران ۲ استان گیلان و مازندران خریداری شده است.

وی از پرداخت ۴۲ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۶۵ میلیارد تومان مطالبات چایکاران پرداخت و مابقی به مرور به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

جهان ساز با اشاره به اینکه عمده چای چین بهاره از کیفیت بالایی برخودار است، بیان کرد: با توجه به شرایط مناسب اقلیمی ۹۴ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و مابقی درجه ۲ است.

رئیس سازمان چای از رشد ۱۸ درصدی خرید برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: با استمرار شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که میزان خرید تضمینی برگ سبز چای به ۱۳۰ هزار تن برسد که در صورت تحقق این امر ۲۶ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود.

وی بارندگی‌ های اخیر، احیای باغات، هرس باغات، توزیع ۶ هزار تن کود و پرداخت ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات به زراعی را عامل اصلی افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد.

جهان ساز از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید برگ سبز چای نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با توجه به مصرف چای تولید داخل و تامین ۲۶ تا ۲۷ درصد نیاز کشور از تولید داخل باید مابقی نیاز کشور از طریق واردات تامین شود.

رئیس سازمان چای اختصاص ارز نیما به واردات را عاملی مهم در کنترل قاچاق چای برشمرد و افزود: با توجه به کیفیت بالای چای تولیدی و استقبال مصرف کنندگان از چای داخل به سبب رقابت با برند‌ های خارجی، کارخانه‌ های چای مشکلی در فروش ندارند.

وی در پایان تصریح کرد: از مسئولان دولتی انتظار می‌رود که به جای اختصاص ارز دولتی به واردات چای به تولید داخل توجه بیشتری داشته باشد به طوریکه با اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات ماشین آلات و به روز کردن کارخانه‌ های چای و باغات، میزان واردات کاهش یابد.



خبرگزاری تی نیوز