برندسازی عامل بُرد صادرات محصولات کشاورزی/ لزوم به کارگیری شیوه‌نامه صادراتی در توسعه بازارها

  • 1398/01/12
  • 886 بازدید

بحث برند سازی یکی از مهمترین ابزار‌های توسعه صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود که توجه به برند سازی محصولات کشاورزی می‌تواند عامل مهمی در افزایش درآمد ارزی کشور محسوب شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، یکی از مهمترین ابزار‌های توسعه تجارت برند سازی است و در این بین برند سازی محصولات کشاورزی می‌تواند ضامن افزایش اعتبار برای انواع تولیدات کشاورزی محسوب شود.

لازم به ذکر است که برند سازی محصولات کشاورزی مزایای زیادی دارد که می‌توان به افزایش ارزش افزوده، درآمد بیشتر و ایجاد اشتغال پایدار اشاره کرد که کشور‌های پیشرفته به آن پی برده اند.

در این میان ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی در تولید بسیاری از محصولات از جمله پسته، خرما، زعفران و برخی دیگر از محصولات در جهان زبان زد است.

از طرفی کیفیت بسیاری از محصولات تولیدی در کشور به اندازه‌ای است که دیگر کشور‌های جهان از خلاء برند سازی برخی محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند و با صادرات مجدد محصولات ایرانی به نام و برند خودشان ارزش افزوده قابل توجهی برای خود ایجاد می‌کنند.

با افزایش رقابت محصولات کشاورزی در بازار‌های جهانی برند سازی دیگر یک انتخاب نیست بلکه به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است و به دلیل مزیت بالای برخی محصولات کشاورزی، ایجاد برند برای آن‌ها می‌تواند موجب افزایش اعتبار محصولات ایرانی در بازار شود.

همچنین با بکارگیری شیوه نامه برندسازی محصولات کشاورزی، بازار‌های صادراتی محصولات از کشور‌های همسایه به کشور‌های اروپا توسعه پیدا می‌کند که این امر می‌تواند درآمد ارزی کشور را چندین برابر افزایش دهد.

این نکته حائز اهمیت است که در کشور از تمام ظرفیت‌ های موجود برای صادرات استفاده نمی‌شود و نبود برنامه‌ ریزی در صادرات محصولات به ضرر تولید کنندگان و کشاورزان تمام می‌شود.

از طرفی برای داشتن صادراتی مداوم و قوی باید کیفیت محصولات تولیدی را ارتقا دهیم و به دنبال استاندارد‌های جهانی محصولات تولیدی باشیم تا با این اقدام بتوانیم با کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه رقابت کنیم.

گفتنی است با برند سازی محصولات کشاورزی می‌توان از حضور کالا و محصولات بی هویت و بدون کیفیت در بازار‌های جهانی جلوگیری کرد و این امر می‌تواند در توسعه صادرات محصولات نقش به سزایی ایفا کند.

در این زمینه لازم است در کنار بسته بندی مناسب محصولات کشاورزی به راه اندازی شرکت‌های صادرات محور در حوزه کشاورزی توجه ویژه‌ای شود که این مساله می‌تواند صادرات را بهبود و در نتیجه درآمد ارزی کشور را افزایش دهد.



خبرگزاری میزان