تولید جهانی گندم و غلات دانه درشت کاهش می‌یابد

  • 1397/12/29
  • 886 بازدید

براساس مطالعات مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی، تولید و تجارت جهانی گندم و غلات دانه درشت کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس ، براساس پیش بینی‌ های اخیر فائو، انتظار می رود تولید، تجارت و ذخایر گندم و غلات دانه درشت در ۲۰۱۸.۱۹ در مقایسه با ۲۰۱۷.۱۸ کاهش و در مقابل، مصرف افزایش یابد.

بر همین اساس، افزایش قیمت های بین المللی گندم و غلات دانه درشت دور از انتظار نیست. همچنین پیش بینی می شود نسبت ذخایر به مصرف جهانی و نیز نسبت ذخایر به مجموع مصرف و صادرات صادر کنندگان مهم گندم و غلات دانه درشت در ۲۰۱۸.۱۹ کاهش یابد.

انتظار رشد تولید، مصرف و ذخایر جهانی برنج در ۲۰۱۸.۱۹نسبت به ۲۰۱۷.۱۸ وجود دارد. در مقابل، پیش بینی می شود تجارت بین المللی برنج کاهش یابد. با وجود کاهش انتظاری واردات برنج توسط وارد کنندگان بزرگ برنج یعنی چین، اندونزی و بنگلادش اما از سوی دیگر، احتمال افزایش واردات توسط برزیل، ایران و فیلیپین وجود دارد. براساس پیش بینی های اخیر فائو، انتظار می رود تولید جهانی محصولات روغنی در ۲۰۱۸.۱۹ با رشد ۴.۶ درصد از ۲۰۱۷.۱۸ به حدود ۶۱۶ میلیون تن برسد.

در میان دانه های روغنی، انتظار افزایش قابل توجه تولید دانه سویا و نیز تا حدودی دانه آفتابگردان وجود دارد. همچنین از آن جا که پیش بینی می شود تولید محصولات روغنی در ۲۰۱۸.۱۹ از مصرف فراتر رود انتظار افزایش ذخایر جهانی به ویژه برای فرآورده های سویا وجود دارد. بر همین اساس، نسبت ذخایر به مجموع مصرف و صادرات صادر کنندگان مهم در بخش کنجاله ها و تفاله ها و نیز روغن ها و چربیها افزایش خواهد یافت.

با وجود افزایش انتظاری در تجارت بین المللی روغن های گیاهی اما به دلیل نا اطمینانی روابط تجاری آمریکا - چین و کاهش تقاضای وارداتی از یک سو و چشم انداز افزایش تولید دانه های روغنی به ویژه سویا از سوی دیگر، پیش بینی می شود قیمت های بین المللی سویا کاهش یابند. براساس پیش بینی مقدماتی فائو، تولید جهانی شکر در ۲۰۱۸.۱۹ (از اکتبر ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹) به حدود ۱۸۵ میلیون تن خواهد رسید که رشد نسبتا کمی را در مقایسه با ۲۰۱۷.۱۸ خواهد داشت، با وجودی که تولید شکر در ۲۰۱۸.۱۹ هنوز فراتر از مصرف است، ولی میزان آن در مقایسه با ۲۰۱۷.۱۸ کمتر است، به طوری که مازاد شکر در ۲۰۱۸.۱۹ حدود ۱۰ میلیون تن و در ۲۰۱۷.۱۸ تقریبا ۱۳٫۳ میلیون تن است.

پیش بینی می شود تجارت جهانی شکر با رشد ۴.۳ درصدی از حدود ۵۵.۵ میلیون تن در ۲۰۱۷.۱۸ به حدود ۵۸ میلیون تن افزایش یابد. دلیل عمده افزایش تجارت جهانی شکر، کاهش قیمت های بین المللی و اجرای مشوق های صادراتی در برخی از کشورهای صادر کننده شکر است، چین و برزیل در ۲۰۱۸.۱۹ به ترتیب بزرگترین واردکننده و صادر کننده شکر در جهان خواهند بود.

پیش بینی اخیر فائو حاکی از آن است که تولید جهانی گوشت طیور با ۱۲۱.۶ میلیون تن بیشترین سهم را در تولید جهانی گوشت ۲۰۱۸ دارد. پس از گوشت طیور، گوشت خوک با ۱۲۰.۶ میلیون تن گوشت گاو با ۷۲.۲ میلیون تن و در نهایت گوشت گوسفند با ۱۵ میلیون تن در رتبه های بعدی قرار دارند. کمترین رشد تولید در میان انواع گوشت در ۲۰۱۸ در مقایسه با سال گذشته برای گوشت گوسفند پیش بینی می شود (۰.۸درصد) و این در حالی است که بیشترین رشد مبادلات تجاری (۵ . ۵ درصد) نیز برای این نوع گوشت انتظار می رود.

بیشترین افزایش تولید شیر در ۲۰۱۸ برای آسیا و سپس اروپا و آمریکا پیش بینی می شود. در اتحادیه اروپا، آب و هوای گرم و خشک بی سابقه در ماه های تابستان موجب کاهش رشد تولید شیر شده است. همچنین چشم انداز تولید شیر در آمریکا و برزیل کاهش یافته و این در حالی است که انتظار افزایش تولید برای چین و ترکیه وجود دارد. بخش عمده افزایش انتظاری صادرات جهانی شیر و فرآورده های لبنی برای مکزیک، نیوزیلند، آرژانتین، اروگوئه و استرالیا پیش بینی می شود و این در حالی است که انتظار می رود صادرات اتحادیه اروپا کاهش یابد.

با این که سهم ماهیان حاصل از صید از کل عرضه ماهی در ۲۰۱۸ حدود ۵۱ درصد و بیشتر از ماهیان پرورشی می باشد اما این سهم با گذشت زمان کاهش یافته و رشد تولید آنها نیز تنزل یافته است. به طوری که رشد تولید ماهیان حاصل از صید در ۲۰۱۸ در مقایسه با ۲۰۱۷ حدود ۰.۲ درصد پیش بینی می شود و این در حالی است که انتظار می رود رشد تولید ماهیان پرورشی حدود ۴ درصد - باشد. انتظار افزایش قیمت های بین المللی برای بسیاری از گونه های ماهی در سال ۲۰۱۹ وجود دارد که از دلایل این امر می توان به کمبود عرضه انتظاری برای شماری از گونه ها (به استثنای میگو)، بدتر شدن شرایط اقتصادی در برخی از بازارهای مهم و افزایش موانع تعرفه ای در آمریکا و چین اشاره کرد.



خبرگزاری فارس