آرامش بر بازار برنج خارجی حاکم است/ قیمت هر کیلو برنج خارجی ۸ هزار تومان

  • 1397/12/29
  • 476 بازدید

کشاورز گفت: واردات برنج مورد نیاز به منظور تنظیم بازار شب عید موجب شده است تا آرامش نسبی بر بازار برنج حاکم باشد.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضع واردات برنج اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال تا کنون یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده که با کسر سهم دولتی، میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوت چندانی نداشته است.

وی افزود: همکاری سه جانبه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و بانک مرکزی در واردات برنج مورد نیاز به منظور تنظیم بازار شب عید موجب شده است تا آرامش نسبی بر بازار برنج حاکم باشد.

کشاورز با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه برنج خارجی وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به وجود برخی مشکلات در ترخیص برنج از سوی سازمان بهداشت و استاندارد از بنادر انتظار می‌رود که مساعدت لازم در این بخش صورت گیرد تا وقفه‌ای در بازار ایجاد نشود.

این مقام مسئول با تکذیب افزایش قیمت برنج خارجی در بازار گفت: ادعای مرکز آمار و بانک مرکزی مبنی بر افزایش قیمت برنج خارجی در بازار صحت ندارد چرا که هم اکنون برنج خارجی کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: از ابتدای آذر تاکنون قیمت برنج خارجی از ثبات نسبی در بازار برخوردار است به طوریکه به سبب رقابت پذیری میان خرده فروشی ها، هر کیلو برنج خارجی کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

وی نرخ مصوب هر کیلو برنج خارجی را ۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که هم اکنون هر کیلو برنج در خرده فروشی‌ها با نرخ ۷ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.

کشاورز با انتقاد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات برنج بیان کرد: با توجه به آنکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیمایی به واردات منجر به افزایش قیمت برنج خارجی به مرز بین ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان می‌شود، بنابراین از دولت تقاضا داریم که در سال آینده به واردات کالا‌های اساسی همچون برنج ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یابد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه برنج دومین کالای استراتژیک در کشور محسوب می‌شود، از این رو حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات دغدغه خاطر برخی خانوار‌ها برای تامین مایحتاجشان را به همراه دارد.



باشگاه خبرنگاران جوان