افزایش قیمت ماهی قزل‌آلا به دلیل کاهش تولید

  • 1393/12/26
  • 910 بازدید

مدیر کل دفتر توسعه ، فرآوری ، بهبود کیفیت سازمان شیلات گفت: به دنبال کاهش اندک تولید در ماهی قزل‌آلا بر اثر ابتلا به ویروس VHS قیمت این محصول نسبت به سال گذشته 12.5 درصد و نسبت به ماه گذشته 7 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، عیسی گلشاهی مدیر کل دفتر توسعه ، فرآوری ، بهبود کیفیت سازمان شیلات امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه ویروس VHS چقدر بر روی صادرات قزل‌‌آلا تأثیرگذار بوده و چه میزان تولید آن را کاهش داده است گفت: صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش یافته و تقریباً صادرات ماهی قزل‌آلا در 11 ماهه سال 93 سه هزار تن بوده است.

وی افزود: آنچه بر سطح تولید مشاهده می‌شود این است که اندک کاهش ماهی قزل‌آلا به دلیل درگیری با ویروس VHS تنها باعث افزایش قیمت این محصول شده ، به طوری که قزل‌آلا نسبت به مدت مشابه سال قبل هم اکنون 12.5 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل 7 درصد افزایش قیمت داشته است.

گلشاهی اظهار داشت: به طور کلی صادرات آبزیان در 11 ماهه سال 93 حدود 52 هزار تن به ارزش 173 میلیون دلار بوده است.

وی بیان داشت: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد از لحاظ وزنی و ارزشی کاهش داشته و دلیل آن صادرات میگو با 2 ماه تأخیر بوده است.

مدیر کل دفتر توسعه ، فرآوری ، بهبود کیفیت سازمان شیلات تصریح کرد: در بهمن ماه سال قبل صادرات میگو 600 تن و در بهمن ماه امسال میزان صادرات این محصول 2300 تن بوده است.

گلشاهی بیان داشت: سهم میگو از صادرات در 11 ماهه اول سال 10 هزار و 20 تن به ارزش 47 میلیون دلار بوده که تقریباً 19 درصد وزنی و 24 درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل دفتر توسعه ، فرآوری ، بهبود کیفیت سازمان شیلات گفت: میگو بیشتر به چین ، امارات ، کویت ، عمان ، ویتنام و لبنان و کشورهای ایتالیا و اسپانیا صادر می‌شود.

گلشاهی همچنین از راه‌اندازی پروژه تولید و پرورش ماهی‌های دریایی آبهای گرم به صورت فوق متراکم و در سیستم مدار بسته با نام شانک برای اولین بار در خاورمیانه خبر داد و گفت: این پروژه در اواخر سال گذشته راه‌اندازی و در سال جاری محصول آن به بازار عرضه شد که در این طرح 12 میلیارد تومان هزینه که یک سوم آن از طریق وام بانک و مابقی توسط سهامداران تأمین شده است.

وی افزود: ماهی تولید شده در این سیستم کاملاً ارگانیک بوده و هیچ گونه آنتی‌بیوتیک که در حال حاضر در ماهی‌های پرورشی در آن استفاده می‌شود ، استفاده نشده است.

وی بیان داشت: ماهی شانک دارای امگا 3 فراوان ، مقاومت بالا در برابر شوری است همچنین این ماهی خوش گوشت و بسیار لذیذ و بدون بو است.



فارس