ضرورت رفع ممنوعیت صادرات تخم‌ مرغ/ تولید ماهانه تخم‌مرغ به ۸۰ هزار تن رسید

  • 1397/11/11
  • 414 بازدید

یک مقام مسئول، گفت: در شرایطی که تولید مازاد بر نیاز داخل است، رفع ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ یک ضرورت به شمار می‌رود.

رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در گفت‌ وگو، درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ۸۰۰ تومان بوده، در حالیکه قیمت تمام شده هر کیلو محصول برای مرغدار ۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی شرایط مساعد تولید را دلیل اصلی افت قیمت و زیان مرغداران در بازار اعلام کرد و افزود: ماهانه ۸۰ هزارتن معادل رقم روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که این میزان به سبب مازاد بر نیاز داخل موجب شده تا قیمت تخم مرغ به رقمی کمتر از قیمت تمام شده درب مرغداری برسد.

ترکاشوند با انتقاد از ممنوعیت صادرات تخم مرغ بیان کرد: در شرایطی که تولید مازاد بر نیاز داخل است، اتخاذ تصمیم ممنوعیت صادرات از سوی وزارت صمت آسیب جدی به صنعت وارد می‌کند به طوریکه مرغداران به سبب ترس از آینده تولید اقدام به حذف مرغ‌های خود از چرخه تولید خواهند کرد.


مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن صادرات تخم مرغ را ابزار مدیریت بازار داخل برشمرد و گفت: با توجه به کاهش مصرف تخم مرغ در فصل بهار از مسئولان وزارت صمت انتظار می‌رود که ممنوعیت صادرات تخم مرغ را هر چه سریع‌تر بردارند تا با صادرات محصول بتوانیم از افت قیمت در بازار داخل جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد تولید به پشتیبانی امور دام اعلام کرده‌ایم که برای ذخیره سازی تخم مرغ با مرغداران بزرگ انعقاد قرارداد کنند که تاکنون به سبب کاهش قیمت محصول در بازار، استقبالی صورت نگرفته است.

ترکاشوند با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران مرتفع شده است، بیان کرد: با توجه به نوسان اخیر نهاده‌های دامی در بازار با کمک پشتیبانی امور دام درصدد تأمین بخشی از نیاز مرغداران از ذخیره استان‌ها و بنادر هستیم.

این مقام مسئول مسئله تخصیص و نقل و انتقال ارز را مشکل اصلی تأمین نهاده‌ ها اعلام کرد و گفت: با پیگیری اتحادیه‌ ها درصدد رفع این مشکلات هستیم.

به گفته وی، اگرچه نهاده‌های دامی به سبب اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مصوب دارد، اما در شرایط فعلی مرغداران بخشی از نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کند که در برخی موارد قیمت نهاده‌ های موجود در بازار ۷۰ تا ۸۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب است.

ترکاشوند در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار از مسئولان انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر نسبت به رفع ممنوعیت صادرات اقدام کنند تا قیمت تخم مرغ در بازار داخل به تعادل برسد.



خبرگزاری تی نیوز