سطح زیر کشت گندم به ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار رسید/ پیش‌بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جدید

  • 1397/11/11
  • 450 بازدید

یک مقام مسئول گفت: براساس آخرین آمار تا ۲۶ دی سطح زیر کشت گندم در استان‌های مختلف ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار اعلام شد.

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌ وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشت گندم در اکثر مناطق به پایان رسیده است، اظهار کرد: براساس آخرین آمار تا ۲۶ دی ماه سطح زیر کشت گندم در استان‌های مختلف ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار اعلام شد در حالی‌که مدت مشابه سال قبل سطح زیر کشت ۵ میلیون و ۷۶۳ هزار هکتار بود.

وی با اشاره به اینکه مزارع گندم از نظر وضع سبز و یکنواختی مناسب است، افزود: امسال مزارع گندم به ویژه دیم به سبب بارندگی‌ های مناسب در ماه‌های اخیر از شرایط مطلوبی برخوردار است که قابل قیاس با سال گذشته نیست.

اسفندیاری پور ادامه داد: از ابتدای سال زراعی جدید تا ۲۶ دی ماه مجموع بارندگی‌ های کشور ۱۱۰ میلی متر بود، در حالیکه این رقم مدت مشابه سال قبل ۳۵ میلی متر و بلندمدت ۸۹ میلی متر بوده است که این امر رشد ۲۱۴ بارندگی نسبت به سال قبل و ۲۱ درصدی نسبت به دوره بلندمدت را نشان می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به بارندگی‌ های مناسب در ماه‌های اخیر حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار مزارع گندم آبی برای سبز شدن آبیاری شد.


وی مراحل رشد گندم در سال زراعی جدید را مطلوب دانست و گفت: بر اساس آخرین آمار از اواخر شهریور تا تاریخ ۲۶ دی ماه حدود ۴ درصد مزارع در مرحله سبز شدن، ۲۰ درصد ۲ برگی، ۳۰ درصد ۳ تا ۴ برگی، ۲۵ درصد شروع پنجه زنی، ۱۸ درصد پنجه کامل، ۳ درصد ساقه دهی و ۷ هزار هکتار به مرحله خوشه رفته است.

مجری طرح گندم با اشاره به اینکه رطوبت گیاه در مناطق دیم و آبی در اکثر استان‌ها مطلوب است، بیان کرد: با توجه به آنکه در مناطق دیم ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر خاک از رطوبت مناسبی برخوردار است، از این رو پیش بینی می‌شود که با مصرف مناسب کود سرک و مبارزه با علف‌های هرز و استمرار بارندگی در فصل بهار، تولید گندم در سال زراعی جدید قابل قبول باشد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قضاوت و پیش بینی برای میزان تولید گندم در سال زراعی جدید زود است، اظهار کرد: این درحالی است که با استمرار بارندگی در فصل بهار برآورد می‌شود که تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جدید به راحتی قابل دسترس است، اما پیش بینی دقیق را باید در اواخر اسفند و فروردین انجام داد.

وی در پایان با اشاره به ضرورت ردیف بودجه جداگانه برای گندم تصریح کرد: با توجه به آنکه گندم مهم‌ ترین زراعت در تامین امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود، از این رو امیدواریم هم اکنون که قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، ردیف بودجه جداگانه برای اجرای پروژه‌های گندم و مباحث مربوط به مطالبات گندمکاران در نظر گرفته شود.



باشگاه خبرنگاران جوان