ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویار در خزر تمدید شد

  • 1397/09/10
  • 500 بازدید

رئیس امور بین الملل سازمان شیلات ایران گفت: نمایندگان پنج کشور ساحلی دریای خزر ، ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری در این دریا را تا پایان سال 2019 میلادی تمدید کردند.

«مرتضی مهران پور» روز جمعه در پایان «دومین اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره برداری منابع زنده آبی دریای خزر» که در باکو برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری از سال 2010 میلادی آغاز شده است .

وی یادآوری کرد: برای نخستین بار در سال 2010 میلادی در جلسه روسای جمهوری پنج کشور ساحلی دریای خزر در باکو ، صید تجاری ماهیان خاویاری برای پنج سال ممنوع اعلام شد و هر سال هم ممنوعیت در این زمینه تمدید می شود .

مهران پور افزود: در اجلاس امسال نیز تصمیم گرفته شد، حداقل تا پایان سال 2019 میلادی ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری ادامه یابد و در جلسه آتی که سال آینده برگزار می شود، برای سال های بعد در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد .

** وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری مناسب نیست

وی، درباره وضعیت ماهیان خاویاری دریای خزر، اظهارداشت: گزارش ارایه شده در اجلاس باکو نشان دهنده این بود که با وجود ممنوعیت به کار گرفته شده، وضعیت ذخایر این ماهیان بهبود چندانی نداشته است .

مهران پور، با اشاره به اینکه قرار شد در کار گروه علمی این کمیسیون این مساله رسیدگی شود ،افزود : از ابتدای ممنوعیت صید ماهیان خاویاری بنا بود ساز و کار اجرایی این موضوع تدوین شود که متاسفانه بنا به دلایلی این کار انجام نگرفته و در این کمیسیون تصمیم گرفته شد در اجلاس کار گروه علمی که قرار است در نیمه اول سال 2019 میلادی در روسیه برگزار شود ، این مساله بار دیگر رسیدگی و این ساز و کار اجرایی هم تدوین شود .

** سهمیه صید سال 2019 مشخص شد

وی افزود: سهمیه صید سال 2019 میلادی برای ماهیان خاویاری و کیلکا و گونه های مختلف برای اهداف تحقیقاتی و بازسازی ذخایر سهمیه کشورها نیز در این کمیسیون مشخص شد.

** صادرات خاویار از منابع دریای خزر در سال 2019 ممنوع است

وی افزود: قرار شد صید ماهیان خاویاری فقط برای بازسازی ذخایر و امور تحقیقاتی انجام گیرد و هر گونه صید تجاری این ماهیان همچنان ممنون است و در پروتکل اجلاس هم آمده است که صادرات خاویار و گوشت این ماهیان برای سال 2019 میلادی صفر و ممنوع است .

وی درباره نتایج دومین اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره برداری منابع زنده آبی دریای خزر در باکو ، گفت: در سال 1393 موافقتنامه جدید حفاظت و بهره برداری از منابع زنده دریای خزر در آستاراخان روسیه همزمان با اجلاس روسای جمهوری امضا و یک کمیسیون جدید تاسیس شد که در قالب آن پارسال اجلاس قبلی این کمیسیون برگزار شد .

رییس گروه امور بین الملل سازمان شیلات ایران افزود: اجرای موافقتنامه مبارزه با صید غیر مجاز آبزیان در دریای خزر که تاکنون سه جلسه در این زمینه در ترکمنستان برگزار شده است ،در اجلاس باکو نیز بررسی و قرار شد که در جلسه بعدی مذاکرات در این زمینه ادامه پیدا کند .

مهران پور اظهار داشت: در عرصه علمی یک کار گروه در قالب این کمیسیون تشکیل و بنا شد در نیمه اول سال 2019 میلادی اولین جلسه این کار گروه در روسیه برگزار شود .

وی، گزارش کشورها درباره عملکرد صیادی و بازسازی ذخایر در سال 2017 میلادی را از موضوعات دومین اجلاس کمیسیون عنوان کرد .

وی، فعالیت کمیسیون حفاظت و بهره برداری منابع زنده آبی دریای خزر را اثر بخش خواند و گفت: این تنها نهادی است که در کشورهای حاشیه خزر در رابطه با مسایل شیلاتی فعالیت دارد و در پنج کشور مورد تصویب مجلس نیز قرار گرفته و باید تلاش شود که این کمیسیون جایگاه بهتری پیدا کند .

رئیس گروه امور بین الملل و سازمان تخصصی شیلات ایران گفت: در این اجلاس مصوب شده که نماینده کمیسیون از این پس در جلسات بین المللی مثل فائو ، سایتس و کنوانسیون تهران حضور داشته باشد .

مهران پور همچنین اعلام کرد که از ابتدای سال 2019 میلادی طبق آیین نامه کمیسیون، ریاست دوره ای به مدت دو سال به جمهوری اسلامی ایران واگذار می شود و جلسات کمیسیون در ایران برگزار خواهد شد .

وی در باره همکاری با نهادهای بین المللی مربوطه در زمینه حفظ منابع زنده آبی خزر گفت: در پروتکل دومین اجلاس این کمیسیون از همکاری و کمک سازمان های بین المللی و بخصوص فائو با کشورهای حاشیه خزر در این زمینه استقبال شده است .

مهران پور همچنین یادآور شد که فائو در زمینه حفاظت بهینه ذخایر آبزی دریای خزر طرحی هم دارد و بنا بر این کمیسیون حفاظت و بهره برداری منابع زنده آبی دریای خزر از این همکاری استقبال می کند .

نمایندگان پنج کشور ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه ،ترکمنستان و قزاقستان، طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه این هفته برای بررسی راهکارهای حفاظت بهینه منابع زنده دریای خزر و همکاری های مشترک در «دومین اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره برداری منابع زنده آبی دریای خزر» در باکو گردهم آمدند.



خبرگزاری ایرنا