مردم از خرید دل و جگر از دست فروشان اجتناب کنند

  • 1397/08/14
  • 423 بازدید

یک مقام مسئول گفت: با توجه به آنکه مواد آلایش خوراک دام به سبب نظارت بیشتر باید از مراکز مجاز خریداری شوند، از این رو مردم از خرید دل و جگر از دست فروشان اجتناب کنند.

بهمن نقیبی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی ، درباره آخرین وضعیت تب کریمه کنگو اظهار کرد: طی دوماه اخیر همزمان با کاهش فعالیت کنه ها در فصل سرما گزارش جدیدی از بیماری تب کریمه کنگو در استان ها اعلام نشده است.

وی در توصیه ای به دامداران افزود: با توجه به آنکه سم پاشی اسطبل ها تنها محدود به بیماری تب کریمه کنگو نیست از این رو به دامداران توصیه می شود که برای حفظ سرمایه دامی و کاهش ریسک انتقال بیماری از دام به انسان به صورت مرتب اقدام به سم پاشی کنند.

نقیبی ادامه داد: از مردم تقاضا داریم که تحت هیچ شرایطی از کنار جاده ها و مراکز غیر مجاز گوشت خریداری نکنند چرا که هیچ گونه نظارتی بر فرآیند کشتار این دام ها نیست و ممکن است به سبب وجود آلودگی، مصرف کنندگان دچار مشکل شوند.

به گفته وی اگرچه خطر شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل سرما به حداقل خود می رسد، اما به طور کامل از بین نمی رود که به همین خاطر به دامداران توصیه می شود که در طول سال موارد بهداشتی را رعایت کنند.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری دامی با اشاره به ضرورت اجتناب خرید دل و قلوه از دست فروشان افزود: با توجه به آنکه مواد آلایش خوراک دام باید در مراکز مجاز عرضه شوند، از این رو هیچ اطمینانی وجود ندارد که دل و جگری که توسط دست فروشان توزیع می شود، از طریق کشتارگاه های مجاز عرضه شده باشد.

نقیبی در پایان تصریح کرد: اگرچه اداره کل دامپزشکی استان ها در تلاشند تا عرضه دل و جگر توسط دست فروشان را به حداقل برسانند، اما کاهش تقاضا از سوی مردم تنها راه حل مقابله با این موضوع است.



سازمان دامپزشکی