افزایش قیمت آجیل و خشکبار به ایستگاه آخر رسید

  • 1397/07/15
  • 855 بازدید

در روزهای اخیر،افزایش قیمت آجیل و خشکبار در پی سقوط نرخ دلار توقف کرده است که انتظار می رود طبق وعده مسئولان این روند ادامه یابد.

در ماه های اخیر، حباب قیمت آجیل و خشکبار به دنبال نوسان نرخ ارز به حدی چشمگیر بود که این اقلام به عنوان خوراکی لوکس در سبد خانوار محسوب می شود.

با وجود آنکه بسیاری از دلالان و سودجویان خبر از ادامه روند افزایش بی حساب و کتاب انواع آجیل و خشکبار در بازار می دادند،اما با سقوط نرخ دلار تمامی نقشه های آنها بر آب شد چرا که دیگر به بهانه افزایش نرخ دلار و صادراتی بودن این اقلام‌نمی توانند سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

گشت و گذار در بازار نشان می دهد که هم اکنون نرخ هر کیلو پسته ۱۴۰ تا ۲۰۰ هزار ،بادام هندی ۱۸۰ تا ۲۳۰ هزار،گردو ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار،تخمه کدو ۳۵ تا ۶۵ هزار،تخمه آفتابگردان ۱۸ تا ۲۵ هزار،تخمه ژاپنی ۳۰ تا ۶۰ هزار ،بادام ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار،فندق ۹۰ تا ۱۳۰ هزارتومان عرضه می شود.

اگرچه قیمت ها نسبت به هفته های قبل تغییر چندانی نداشته است،اما رئیس اتجادیه آجیل و‌خشکبار خبر از توقف افزایش نرخ داده است و می گوید که با استمرار روند کاهش نرخ دلار،قیمت آجیل و خشکبار به تعادل خواهد رسید.

یکی از مغازه داران بازار می گوید: با توجه به قول دولتمردان انتظار می رود که روند کاهش نرخ دلار استمرار یابد چرا که هم اکنون خریداری در بازار وجود ندارد.

وی افزود: هم اکنون بازار آجیل و خشکبار در رکود کامل به سر می برد چرا که با افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت ها،خانوارها امکان خرید این اقلام را ندارند.

حال به سراغ مسئولان مسئولان ذی ربط می رویم تا از تاثیر سقوط نرخ دلار بر بازار آجیل و خشکبار با خبر شویم:

محمد ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد از توقف افزایش قیمت آجیل و خشکبار خبر داد و گفت: با توجه به آنکه آجیل و خشکبار کالای صادراتی محسوب می شود،از این رو با کنترل نرخ ارز،افزایش قیمت آجیل و خشکبار ایست کرده است.

وی نرخ آجیل و خشکبار را تابع نرخ ارز اعلام کرد و افزود: قیمت آجیل و خشکبار در پی سقوط نرخ دلار به سمت متعادل شدن در حال پیشروی است.

احمدی با اشاره به اینکه نمی توان نرخ مصوبی برای آجیل و خشکبار اعلام کرد،گفت: تا زمانیکه بازار ارز به تعادل نرسد،نمی توان نرخ مشخصی را برای آجیل و خشکبار اعلام کرد چرا که طی ماه های اخیر، در پی نوسانات ارز نرخ این اقلام ساعتی در حال افزایش بود.
به گفته این مقام مسئول با توجه به نوسان لحظه ای نرخ ارز،اعلام قیمت تنها منجر به آشفتگی بازار می شود.

ارزانی ممقانی از افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی آجیل و خشکبار از ابتدای سال خبر داد و گفت: نوسان شدید قیمت آجیل و خشکبار در مقایسه با ابتدای سال موجب شده تا فروش مغازه ها به شدت اُفت کند.

وی با اشاره به اینکه فروشگاه های آجیل و خشکبار در رکود کامل به سر می برند بیان کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار ،تعدادی از واحدهای صنفی آجیل و خشکبار در تعطیلی و نیمه تعطیلی به سر می برند که این امر زنگ خطری برای افزایش بیکاری در کشور است.

وی از رونق صادرات آجیل و خشکبار خبر داد و گفت: با ثبات نرخ ارز پیش بینی می شود که اگر تصمیمات ناگهانی از سوی مسئولان دولتی اتخاذ نشود، رونق بازار صادرات ادامه دار شود.

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تا زمانیکه بازار ارز ثابت نشود،به قیمت واقعی نخواهیم رسید.

وی در پایان با اشاره به اینکه در پی نوسان نرخ ارز حرفی برای گفتن در بازارهای هدف نداریم، تصریح کرد: با وجود نوسان نرخ ارز در ماه های اخیر،امکان کنترل بازار وجود ندارد.

نرخ مصوبی برای آجیل و خشکبار نمی توان اعلام کرد

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در افزایش قیمت آجیل و خشکبار تاثیر گذار است،اظهار کرد: با توجه به آنکه مولفه های متعددی از جمله میزان تولید، نوسان نرخ ارز،سال آور و نا آور تولید و مقدار مصرف در قیمت گذاری آجیل و خشکبار موثر است،از این رو نمی توان قیمت مصوبی را اعلام کرد.

وی درباره علل گرانی آجیل و خشکبار در بازار افزود: نوسان لحظه ای نرخ ارز و کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تولید ناشی از سرمازدگی بهاره دلیل اصلی افزایش قیمت آجیل و خشکبار در بازار به شمار می رود.

به گفته احمدی طبق وعده های مسئولان انتظار می رود کاهش نرخ ارز در بازار استمرار یابد تا با تعدیل قیمت ها و افزایش قدرت خرید خانوار،بازار رونق گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار در رکود کامل به سر می برد،بیان کرد: با توجه به نرخ کنونی اقلام آجیل و خشکبار،خرید و فروش تنها میان واسطه ها و دلالان صورت می گیرد.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲۰ درصد واحدهای صنفی از دریافت جواز انصراف داده اند چرا که با سرمایه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان نیز نمیتوان یک مغازه آجیل و خشکبار را پر کرد.

احمدی از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت پسته،کدو گوشتی و تخمه ژاپنی نسبت به ابتدای سال خبر داد و گفت: با توجه به نوسان شدید نرخ آجیل و خشکبار ،مشتری در بازار وجود ندارد.

وی نرخ هر کیلو پسته صادراتی را ۱۲ دلار اعلام کرد و افزود: اگرچه صادرات صرفه اقتصادی دارد،اما با احتساب قیمت ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان برای هر دلار در بازار داخل خریداری وجود ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه اقلامی نظیر تخمه آفتابگردان، تخمه ژاپنی و بادام زمینی وارداتی است،از این رو با نوسان نرخ ارز قیمت این اقلام افزایش چشمگیری در بازار داشته است.

در تولید محصولات خشکبار کمبودی نداریم

شکراله حاجی وند مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و نیمه سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کمبودی در تولید هیچ یک از محصولات خشکبار وجود ندارد،اظهارکرد: علی رغم آنکه کمبودی در تولید و توزیع هیچ یک از اقلام خشکبار وجود ندارد که بتواند بر نوسان قیمت ها موثر باشد،اما سرمازدگی بهاره و اعلام خسارت باغات بهانه ای شد تا برخی واسطه گران با سودجویی از روند موجود قیمت ها را افزایش دهند.

به گفته وی عوامل متعددی نظیر حضور واسطه ها در بازار را دلیل اصلی گرانی اقلام آجیل و خشکبار اعلام کرد.

حاجی وند در پاسخ به این سوال که آیا کاهش تولید پسته ارتباطی به گرانی دارد،بیان کرد: با وجود آنکه بخشی از تولید پسته و خشکبار سال گذشته در انبارها موجود است و به تدریج در بازار توزیع می شود،از این رو کمبودی در تامین بازار داخل وجود ندارد که بتواند بر نوسان قیمت تاثیر گذار باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی،تنش های گرمایی و سرمایی پیش بینی می شود که تولید۹ پسته با کاهش ۱۰۰ هزارتنی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزارتن برسد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات فروشندگان مبنی بر نوسان دو تا سه برابری قیمت آجیل و خشکبار برای شب عید را تایید می کنید؟،تصریح کرد: مطرح کردن چنین موضوعاتی از سوی برخی مغازه داران تنها ایجاد جو روانی به نفع خودشان است چرا که این امر صحت ندارد و تنها با آشفتگی بازار به دنبال کسب سودهای هنگفت هستند.



خبرگزاری مشرق نیوز