احیای طرح تولید محصولات تراریخته ، برنج ، پنبه و سیب زمینی مقاوم به آفات

  • 1393/10/30
  • 659 بازدید

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران از احیای مجدد طرح تولید محصولات تراریخته کشاورزی خبر داد و گفت: تولید برنج ، پنبه و سیب زمینی تراریخته مقاوم به آفات در دستور کار قرار گرفته است.

بهزاد قره یاضی ، با اشاره به برنامه جدید دولت برای تولید انواع محصولات تراریخته - دستکاری ژنتیکی شده – اظهار داشت: رویکرد دولت گذشته در وزارت جهاد کشاروزی ، مقابله با توسعه محصولات تراریخته و بازکردن درهای واردات بر این محصولات بود.
وی گفت: براساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس ، عدم اجرای قانون ایمنی زیستی و اینکه چرا با وجود واردات بیش از 3 میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور ، حتی یک هکتار کشت محصولات تراریخته در داخل کشور انجام نشده در مجلس قرائت شد و به تصویب رسید و متمردین به قوه قضاییه معرفی شدند.
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با اشاره به رویکرد حمایتی دولت از فناوریهای نو به ویژه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و استفاده از محصولات تراریخته خاطرنشان کرد: تولید محصولات تراریخته از انتهای سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.
قره یاضی با بیان اینکه متاسفانه تمام زیرساختها و حتی بذور و محصولات تولیدشده در این زمینه با اهمال و تعمد برخی مسئولان بیوتکنولوژی کشاورزی به طور کل نابود شده و از بین رفته اند ، افزود: به همین دلیل تهیه بذر اولیه این محصولات باردیگر در دستور کار قرار گرفته است.
وی از موفقیت در احیای بذور برنج و پنبه تراریخته مقاوم به آفات و تدارک هسته اولیه سیب زمینی تراریخته مقاوم به آفات خبر داد و گفت: با توجه به عقب ماندگی کشور در این بخش ، هم اکنون ستاد توسعه زیست فناوری برنامه حمایت از پژوهش و همچنین تولید محصولات تراریخته را در دستور کار قرار داده است و ضمن ارسال فراخوانی از شرکتهای دانش بنیان دعوت کرده که طرح های خود را در زمینه اعلام شده ارائه دهند.
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: تاکنون 24 طرح در این زمینه دریافت شده که 17 طرح در مرحله اولیه غربال و برای داوری ارسال شدند که پیش بینی می شود حداقل 10 طرح به تصویب نهایی رسیده و مورد حمایت مالی این ستاد قرار گیرند.
وی اظهار امیدواری کرد: در آینده نه چندان دور ایران نیز مانند کشورهای پیشرفته دنیا از تولید محصولات تراریخته که در تولیدشان از سموم شیمیایی استفاده نمی شود برخوردارشود.



مهر