مشکلات بخش کشاورزی با توسعه فعالیت استارت آپ‌ها به پایان می رسد

  • 1397/03/31
  • 537 بازدید

یک مقام مسئول گفت:با انجام فعالیت های نوآورانه و استارت آپی، مشکلات بخش کشاورزی مرتفع می شود.

مجتبی نوروزی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر در حاشیه اولین همایش رویداد نوآورانه و استارتاپی کشاورزی در جمع خبرنگاران ،اظهار کرد: با توجه به اهمیت امنیت غذایی و ایمنی غذا،بخش کشاورزی در انجام بسیاری از فعالیت های نوآورانه و استارت آپی مظلوم واقع شده است. سازمان اقتصادی کوثر با برگزاری این همایش و دعوت از موسسه های غیر دولتی به دنبال ایجاد شرکت های دانش بنیان است.

به گفته وی در این گردهمایی پروژه و طرح های نوآورانه مختلفی با حمایت سازمان اقتصادی کوثر و برخی نهادها ارائه خواهد شد که در سمینارهای بعدی انتظار می رود که بر تعداد شرکت هایی که از کارهای نوآورانه حمایت میکند،افزوده شود.

نوروزی ادامه داد: با توجه به آنکه در محافل مختلف از بحران آب سخن به میان می آید،اما نباید فراموش کرد که مشکل اصلی مدیریت مصرف آب ناشی از محرومیت بخش کشاورزی از فعالیت های نوآورانه است درحالیکه سازمان اقتصادی کوثر با برگزاری این همایش و فعالیت در انجام کارهای نوآورانه در نظر دارد که بهره وری در بخش های مختلف کشاورزی را افزایش دهد.

به گفته این مقام مسئول در حوزه های مختلف آب،بذر و مکانیزاسیون اقدامات مختلفی صورت گرفته است که با تجاری سازی آنها بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

نوروزی در پایان سخنان با اشاره به اینکه ۱۲۶ طرح در این گردهمایی عرضه خواهد شد،افزود: از مجموع ۱۲۶ طرح ، ۴۰ طرح انتخاب شده است که سازمان اقتصادی کوثر با ۷ طرح منتخب در زیربخش های دام،طیور،آبزی پروری،مکانیزاسیون،مکمل ها و آب جهت تجاری سازی در این فعالیت های نوآورانه حمایت های مالی به عمل خواهد اورد تا مشکلات در بخش کشاورزی مرتفع گردد.

نقش مهم دولت ها در توسعه سرمایه گذاری خطر پذیر

نوروزی با اشاره به اینکه نوآوری مزیت رقابتی اصلی شرکت های پیشرو در دنیا به شمار می رود،اظهار کرد: سرعت رشد و پیشرفت فناوری های نوین در سال های اخیر به حدی زیاد بوده که سبک زندگی و کاری افراد را طی تنها چند سال به طور کامل دچار تحول کرده است.

وی تغییر تمرکز شرکت های پیشرو از فناوری سخت افزاری به فناوری های نرم افزاری و همچنین از تولیدی به سمت خدماتی و ارایه راهکارهای مدیریتی را یکی از پارادایم های کلیدی حوزه فناوری دانست و افزود: همچنین از بین رفتن انحصار سنتی فناوری در کشورهای توسعه یافته غربی از دیگر پارادایم های کلیدی حوزه فناوری است که کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید دارند و بسیاری از آن ها انتقال قدرت از غرب به شرق را یکی از مهم ترین تحولات دهه های پیشرو می دانند که در پی آن جریانی از شرکت های نوپا،ایده ها و کار آفرینان از سمت بازارهای توسعه یافته به بازارهای در حال توسعه سرازیر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: اغلب شرکت های دانش بنیان،فارغ التحصیلات جوان و خوش فکری هستند که فاقد تجربه مدیریتی کافی،منابع مالی مناسب و بازار و مشتری مستعد هستند که بسیاری از تلاش ها برای راه اندازی کسب و کار جدید به دلیل برخی عوامل با شکست روبرو می شود.

نوروزی مشارکت در تجاری سازی طرح با صاحبان طرح را یکی از روش های مطلوب حمایت از کارآفرینان دانست.

این مقام مسئول با اشاره به عملکرد جهانی سرمایه گذاران خطر پذیر بیان کرد: براساس آخرین گزارش ها در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۱۰۰۰ قرارداد با حجم حدود ۱۷۶ میلیارد دلار در حوزه سرمایه گذاری های خطر پذیر داشته ایم که این میزان نسبت به سال ماقبل خود ۱۹ درصد رشد داشته است که از نظر حجمی در دوسال اخیر،سرمایه گذاران خطر پذیر آسیایی بیش از اروپایی ها سرمایه گذاری کرده اند.

وی با بیان اینکه از اواسط دهه ۸۰ صنعت سرمایه گذاری خطر پذیر در ایران مورد توجه قرار گرفت،اظهار کرد: از اواسط دهه ۸۰ نهادهای دولتی و خصوصی به مقوله سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان توجه ویژه ای داشتند به طوریکه در آیین نامه اجرایی ماده ۱۰۰ قانون برنامه سوم توسعه که در سال ۸۱ به تصویب رسید،ایجاد صندوق های پژوهش و فناوری که هدف اصلی آنها سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان است مورد توجه قرار گرفت و ساز وکار آن تعیین شد و در برنامه چهارم این رویکرد همواره تدوام داشت.

به گفته مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر در برنامه پنجم پیشنهاد ایجاد صندوق عمومی غیر دولتی به جای تنفیذ صندوق هدی قبلی مطرح شد به طوریکه قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات به تصویب رسید.

وی با اشاره به نقش مهم دولت ها در توسعه این فرآیندها بیان کرد: نقش عمده دولت ها در ترویج سرمایه گذاری های خطر پذیر را می توان در قالب سرمایه گذاری،وضع مشوق ها و معافیت های مالیاتی و همچنین تسهیل گری زیرساختی و نهادی دانست،ضمن آنکه ۴۰ درصد مبلغی که توسط سرمایه گذار خصوصی در حوزه سرمایه گذاری های خطر پذیر سرمایه گذاری شده ،دولت ها برعهده می گیرند.

نوروزی در ادامه افزود: با توجه به آنکه مشکل کشاورری در کشور فیزیک منابع نیست و مغز افزار است. از این رو شرکت های دانش بنیان با ایده های نوآورانه و استارت آپی در حوزه کشاورزی راهکار مناسبی برای حل مشکل بهره وری بخش کشاورزی است که در ۴۰ سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه مکانیزاسیون صورت گرفت اما برای به ثنر نشستن این اقدامات نیازمتد مغز افزار خلاق در زمینه مدیریت و ارتقای بهره وری از منابع فیزیکی هستیم که این امر برعهده فارغ التحصیلان بخش کشاورزی است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به جایگاه شرکت های سرمایه گذاری کشاورزی کوثر به عنوان یک هلدینگ تخصصی در امر سرمایه گذاری خطر پذیر تصریح کرد: شرکت سرمایه گذاران کشاورزی کوثر در این عرصه با این شیوه ،بازار قطعی برای استارت آپ های موفق ایجاد خواهد کرد تا این شرکت های نوپا از شبکه ارتباطات بسیار با ارزش این شرکت بهره مند شوند و مسیر رشد را بسیار سریع طی کنند و به بازارهای جدیدی دست یابند. این در حالی است که این امر برای استارت آپ های کوچک امکان پذیر نیست.

نوروزی در پایان گفت: سرعت تصمیم گیری شرکت های سرمایه گذاری کشاورزی کوثر برای تامین مالی در مراحل مختلف نیز بیشتر از شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیری عمومی است در حالیکه سرمایه گذاران خطر پذیر عمومی به دنبال دستاوردهای مالی هستند اما شرکت سرمایه گذاری کوثر به عنوان یک سرمایه گذار خطر پذیر شرکتی در بخش کشاورزی، به دنبال دستیابی به نتایج عملیاتی برای مشکلات است که در نتیجه دستاوردهای مالی بیشتری را به دنبال خواهد داشت.



خبرگزاری ایانا