15میلیارد تومان از مطالبات چایکاران تسویه شد/نیمی از چای‌های وارداتی قاچاق است

  • 1397/03/15
  • 512 بازدید

یک مقام مسئول گفت: از مجموع 98 میلیارد تومان بهای برگ سبز خریداری شده،15 میلیارد تومان آن به حساب چایکاران واریز شد.

گودرز خرداد پور معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای در گفت‌ وگو ، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار تا 11 خرداد، بیش از 40 هزارتن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 98 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد که 75.4 درصد درجه یک و 24.6 درجه دو است.

وی از پرداخت 15 میلیارد تومان مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: مابقی مطالبات کشاورزان پس از تامین منابع مالی به تدریج واریز خواهد شد.

خرداد پور با بیان اینکه تولید برگ سبز چای ناشی از سرمازدگی بهاره نسبت به مدت مشابه سال قبل در چین اول 10 درصد افت داشته است، افزود: با توجه به آنکه چای محصول باغی است که در صورت مساعدت شرایط جوی احتمال جبران این میزان در طول دوره بهره برداری وجود دارد؛ بنابراین تا پس از پایان فصل برداشت به طور دقیق نمی توان میزان خسارت و تولید ناشی از سرمازدگی را اعلام کرد.

سالانه 110 هزارتن چای در کشور مصرف می‌شود

این مقام مسئول با بیان اینکه سالانه 105 تا 110 هزارتن چای در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: متوسط میزان تولید چای خشک در کشور 25 هزارتن است که براین اساس 55 هزارتن چای به صورت رسمی و مابقی به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

خرداد پور درباه آخرین وضعیت کیفیت چای‌های وارداتی گفت: با توجه به متغیر بودن شرایط واردات، چای‌های بی‌ کیفیت و نامرغوب وارد می‌شوند که همواره سازمان غذا و دارو و استاندارد بر کیفیت چای‌های وارداتی نظارت می‌کنند چرا که بحث کیفیت چای‌های وارداتی به سازمان چای ارتباطی ندارد و این درحالی است که چای ایرانی طبیعی، سالم و عاری از سموم شیمیایی است.

وی با انتقاد از عرضه چای با اسانس‌ های غیرمجاز در بازار بیان کرد: با توجه به تمایل مصرف کنندگان به استفاده از چای با طعم های مختلف به وفور این اسانس ها در بازار وجود دارد که ضعف چای تولیدی به سبب عطری که دارد، پوشش می دهد و از آنجاکه این چای های اسانس دار می‌توانند آثار مخربی به جای بگذارند، از سازمان غذا و دارو و استاندارد انتظار می رود با اعمال نظارت های بیشتر در این بخش از عرضه چای‌های اسانس دار غیر مجاز در بازارجلوگیری کند.

خرداد پور ادامه داد: اگر افراد به دنبال چای سالم، طبیعی و عاری از سموم و مواد شیمیایی هستند، می‌توانند از چای ایرانی موجود در بازار که به چای ارگانیک نزدیک است، استفاده کنند.

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای با بیان اینکه برای دم کشیدن چای ایران حداقل 10 دقیقه زمان نیاز است، افزود: این درحالی است که چای های دارای رنگ و اسانس به محض انداختن در آب جوش یا آب سرد رنگ می دهد و به عبارتی از یک چای کیسه ای 2 گرمی به راحتی 10 نفر می توانند استفاده کنند که این چیزی جز رنگ نیست.

وی نرخ هر کیلو چای با کیفیت ایرانی 37 تا 40 هزار تومان اعلام کرد.

خرداد پور در بخش پایانی سخنان خود درباره آخرین وضعیت صادرات چای تصریح کرد: سالانه مقداری زیادی چای مرغوب ایرانی به اروپا، هندوستان و آمریکا صادر می شود.



خبرآنلاین