تولید غذای ارگانیک در کشور غیرممکن است/انتقاد از گسترش مصرف لبنیات بی‌ شناسنامه

  • 1397/02/05
  • 613 بازدید

رئیس جامعه دامپزشکان کشور با بیان اینکه تولید غذای ارگانیک در کشور تقریبا بعید است،گفت: مردم باید لبنیات شناسنامه دار مصرف کنند.

پیام محبی در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی دامپزشکی اظهارداشت: تولید غذای ارگانیک در کشور غیرممکن است، با توجه به آلودگی هوای کشور بعید به نظر می رسد جایی پیدا شود که هوای آن عاری از این آلودگی و کاملا تمیز باشد در حالی که محصول ارگانیک محصولی است که صفر تا صد تولید آن به صورت ارگانیک انجام شود.

وی گفت: تولید مواد غذایی ارگانیک در حال حاضر دغدغه ما نیست آنچه باید دغدغه مان باشد تولید مواد غذایی سالم است.

رئیس جامعه دامپزشکان کشور افزود: حجم زیادی از سموم طی سالهای گذشته در کشور مورد استفاده قرار گرفته که در خاک باقی مانده و با این شرایط غیرممکن است بتوانیم محصول ارگانیک تولید کنیم.

محبی با اشاره به اینکه گفته می شود در کشور عسل ارگانیک تولید می شود، گفت: بنده حتی بعید می دانم بتوانیم در کشور چنین عسلی را تولید کنیم.

رئیس جامعه دامپزشکان کشور با اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده دامپزشک در جهان است، مازاد دامپزشک در کشور را یکی از معضلات جامعه ما عنوان کرد.

محبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع بیماری تب مالت در کشور اظهار داشت: یکی از بزرگترین عوامل شیوع این بیماری، باور غلط مردم درباره مصرف لبنیات فله‌ای و عدم استفاده از لبنیات پاستوریزه است.

وی ضمن انتقاد از مسئولان وزارت بهداشت در مطرح کردن بحث وجود پالم در لبنیات گفت: زمانی که وزیر بهداشت این مسئله را اعلام کرد، پالم با مجوز خود وزارت بهداشت به برخی محصولات مانند بستنی، افزوده می‌شد؛ اما صحبت‌های وزیر بهداشت باعث شد جامعه ذهنیت منفی نسبت به لبنیات پاستوریزه پیدا کند.

رئیس جامعه دامپزشکان کشور با بیان اینکه آرزوی ما این است که روزی برسد دهان همه ایرانیان بوی شیر بدهد، ادامه داد: بیماری پوکی استخوان که معضلات اجتماعی زیادی برای کشور ایجاد کرده، در اثر کمبود کلسیم ایجاد می‌شود که یکی از مهمترین عوامل این مسئله، کمبود مصرف لبنیات در بین افراد جامعه است.

محبی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات بی‌ شناسنامه خطرات فراوانی برای جامعه به همراه دارد، افزود: این محصولات ممکن است عامل ویروس بروسلوز یا باقی‌ مانده فلزات سنگین باشد.

وی تصریح کرد: برندهای بزرگ لبنیات برای حفظ سرمایه‌ های میلیاردی خود، از محصولات مناسب و شیرهای باکیفیت بالا استفاده می‌کنند و شیری که توسط کارخانه‌های لبنی برگشت می‌خورد، به وسیله برخی دلالان خریداری و به عنوان لبنیات سنتی فروخته می‌شود.

رئیس جامعه دامپزشکان کشور گفت: مردم باید لبنیات شناسنامه‌ دار استفاده کنند و موادغذایی بی‌ هویت را به خانه‌ هایشان نبرند.

محبی تأکید کرد: از طرفی واحدهای توزیع‌ کننده لبنیات سنتی باید ساماندهی شوند، خلاءهایی که در این زمینه وجود دارد، راه را برای ایجاد تخلف باز کرده است؛ باید به این واحدها مجوز و شناسنامه داده شود و اصول استاندارد رعایت گردد.

وی افزود: در این صورت این واحدها نمی‌توانند شیرشان را از هر توزیع‌ کننده‌ای خریداری کنند و سیستم جمع‌آوری شیر خام نیز باید در این راستا ایجاد شود.

رئیس جامعه دامپزشکان کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث خمیر مرغ گفت: خمیر مرغ از مرغ تخمگذار ایجاد می‌شود. در کشور ما به محصولی که از ضایعات گوشت ایجاد می‌شود، خمیر مرغ می‌گویند که دسته اول قربانی دسته دوم می‌شود.

محبی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی سال‌هاست که اعلام می‌کند مرغ‌فروشی‌ ها حق خورد کردن مرغ را ندارند اما مصرف‌ کنندگان چندان به این مسئله اهمیت نمی‌دهند. مرغ‌فروشی که اقدام به خورد کردن مرغ می‌کند، باید پروانه بسته‌ بندی داشته و تحت نظارت باشد؛ در غیر این صورت نمی‌تواند مرغ را خورد کرده و ضایعات آن را جدا کند که این ضایعات بعدها به خمیر مرغ تبدیل شود.

وی همچنین از برگزاری کنگره ملی دامپزشکی در مرداد سال جاری خبر داد و گفت: در کنار این کنگره، نمایشگاه ایران‌وِت از یکم تا سوم مرداد در مصلی تهران برگزار خواهد شد.



سازمان دامپزشکی