رئیس سازمان استاندارد: کالا مشمول استاندارد اجباری/ مردم کالای استاندارد مطالبه کنند

  • 1390/07/30
  • 1375 بازدید

رئیس سازمان استاندارد با اعلام اینکه با استانداردسازی نیازی به کالاهای خارجی نداریم ، به مردم توصیه کرد کالای استاندارد را مطالبه کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، نظام الدین برزگری پیش از خطبه نماز جمعه امروز اظهار داشت: روز جهانی استاندارد در جهان با بزرگداشت و مراسم خاصی مواجه است و در کشورمان نیز این روز با روز جمعه مقارن شده است لذا لازم است به همه مردم تأکید کنیم تا استانداردها را رعایت کنند و در راستای استانداردسازی گام برداریم.

وی افزود: در شریعت اسلام استانداردسازی امر الهی است و خداوند عالم طبیعت و کائنات را براساس نظم و اصول آفریده است و هرجا نظم و اصول باشد استاندارد هم حضور دارد.

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: در سوره رعد آیه ۸ آمده است هر چه در نزد خداوند است دارای اندازه و مقدار است لذا استاندارد یک امر دینی و الهی است.

وی افزود: اسلام علاوه بر نیازهای معنوی به نیازهای مادی بیش از سایر ادیان و مکاتب توجه کرده است و سفارشات رسول اکرم به معصومین و مسائل اقتصادی و اصلاح امور اقتصادی مردم برپایه عدل و قسط مطرح بوده تا جایی که مباحثی در خصوص معاملات ، بازار برخورد با متخلفان اقتصادی و اهمیت و حقوق مصرف کنندگان در این واقعیت حکایت دارد.

برزگری گفت: در فرمایشات مولا علی به فرماندهان و حاکمان ممالک اسلامی در خصوص ساماندهی امور اقتصادی بر ضرورت مبارزه با اختلاس گران توجه شده و می توان گفت دین مبین اسلام به استانداردسازی بیش از سایر مکاتب اهمیت داده است و حتی اگر فروختن کالا به گونه ای باشد که موجب پوشیده شدن عیب کالا شود غش در معامله است.

وی افزود: سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی با عنوان سازمان حاکمیت و فرابخشی از طرف مردم وکالت دارد تا بر کالاها و خدمات نظارت کند.

برزگری گفت: سازمان استاندارد به تولیدکنندگان اجازه داده است تا از علامت استاندارد استفاده کنند تا مصرف کنندگان با اعتماد به آن نشان اقدام به خرید کنند. صنعتگران و تولیدگران نیز باید الزامات استاندارد رعایت کنند و به حق الناس توجه کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه فرمودند سفارش من به تولیدکنندگان اتقان و محکم کاری است باید کاری کنیم کالاهای ایرانی محکم ، مطلوب ، زیبا همراه با سلیقه مردم و در ذهن مصرف کنندگان بماند. ایشان فرمودند یکی از مجاهدات های اقتصادی این است که مردم سراغ کالاهای ساخت داخل بروند و آن را بخواهند.

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: توصیه ما خدمتگزاران در سازمان استاندارد این است تا مردم هر کالایی را خرید می کنند یا هر خدمتی دریافت می کنند از آن استاندارد را طلب کنند و هنگام خرید به علامت استاندارد توجه کنید و گواهی استاندارد بخواهند.

وی افزود: در جوامع اسلامی باید استاندارد به عنوان یک فرهنگ مطرح شود و سرمایه گذاری در آن جدی گرفته شود.

برزگری گفت: دولت اخیراً در جهت ارتقای استانداردسازی و رشد سرمایه گذاری مصوبه ای را تصویب کرده است تا جایگاه این سازمان ارتقا یابد.

وی گفت: من در ابتدا که این مسئولیت را قبول کردم اعلام کردم که امر استاندارد مطالبه ملی و حق الناس است و هر چه در زندگی انسان ها نیاز است باید مطابق با استاندارد ارائه شود.

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی با اشاره به ورود کالاهای چینی بی کیفیت گفت: تا سال گذشته استاندارد اجباری مشمول ۶۰۰ قلم کالا می شد اما با مصوبه مجلس امسال کل کالاهای صنعتی که وارد کشور می شوند مورد کنترل استاندارد قرار می گیرند و تاکنون ۱۵۳۰ قلم کالای دیگر به آن ۶۰۰ قلم اضافه شده است و برنامه ریزی می کنیم تا پایان سال اجازه ورود کالای بی کیفیت به داخل کشور را ندهیم.

برزگری با تأکید بر اینکه سازمان استاندارد در بسیاری از بحث ها استاندارد لازم را تدوین کرده است ، گفت: در برنامه چهارم توسعه نسبت به برنامه سوم استاندارد ملی ۳۰۰ درصد رشد داشته است به طوری که در حال حاضر ۵۰۰ عنوان استاندارد در پزشکی ، مهندسی پزشکی و تجهیزات ، ۲۸۰ عنوان استاندارد در IT و فناوری اطلاعات ، ۴۰۰ عنوان استاندارد در خدمات در نظر گرفته شده است و همچنین درصدد هستیم استاندارد محصولات کشاورزی را هم ارتقا دهیم و ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی را در صدر برنامه های خود قرار داده ایم.

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: رشد صادرات و کاهش واردات نشانه بالا بودن استاندارد در کشور است و امیدواریم امسال صادرات کشو از ۴۰ میلیارد دلار فراتر برود.

وی افزود: بین ۱۶۳ کشور عضو سازمان جهانی استاندارد ایران رتبه ۳۱ را دارد و در بین کشورهای اسلامی رتبه ۲ و ۳ را دارد. در بین کشورهای اکو و دی هشت که دبیرخانه های بین المللی رتبه یک را دارد و در ۱۳ مجمع اتحادیه بین المللی و ۲۰۶ کمیته فنی جهانی عضویت فعال داریم.

برزگری گفت: یکی از لازمه های عضویت در سازمان جهانی تجارت استانداردهای بین المللی است چرا که ملاک مبادلات اقتصادی و تجاری استانداردهای بین المللی است و شعار جهانی برای امسال استانداردهای بین المللی اعتمادسازی جهانی است.

وی افزود: به تولیدکنندگان توصیه می کنم اعتمادسازی را در داخل برای خرید کالاهای ایرانی و در راستای توسعه صادرات اعتمادسازی جهانی را جلب کنیم.

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی گفت: با این تلاش ما می توانیم رقم های ۱۰۰ میلیارد دلاری در صادرات داشته باشیم و نیازی به کالاهای خارجی نداشته باشیم.



ایران فود نیوز