برنامه صدور فرآورده های شتر به اروپا را داریم

  • 1396/09/23
  • 574 بازدید

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: پرورش شتر برای صادرات فرآورده های آن بویژه به اتحادیه اروپا در دستور کار است و از هیچ کشور اروپایی واردات این دام صورت نمی گیرد.

«علی اکبر مهرفرد» در آیین گشایش دهمین جشنواره و نمایشگاه محصولات ارگانیک تهران افزود: ممنوعیتی برای واردات شتر وجود ندارد و واردات کمی داریم اما از هیچ کشور اروپایی این دام وارد نمی شود.

وی درباره آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر واردات شتر از کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان و انگلیس تصریح کرد: منشا واردات شتر در کشور برخی بازارچه های مرزی استان سیستان و بلوچستان است که این دام ها پس از قرنطینه، وارد کشور می شوند.

مهرفرد ادامه داد: زمانی گوساله و گوسفند از این مرزها وارد کشور و ذبح می شد و امروز شتر نیز به آن اضافه شده است.

وی ادامه داد: خارجی ها به دنبال سرمایه گذاری در ایران برای پرورش شتر هستند، ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم تا پس از سرمایه گذاری، مطابق مقررات کشورمان تولید و صادرات انجام شود؛ زیرا این امر موجب بهبود کسب و کار در کشور می شود.

ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها بویژه محصولات غذایی و دامی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.

ایران با برخورداری از آب و هوای خشک و نیمه خشک، یکی از تولید کنندگان شتر در جهان به شمار می رود.

در هفته های گذشته برخی رسانه ها به استناد آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران مدعی شدند امسال محموله شتر از انگلیس به وزن 25 هزار و 430 کیلوگرم و ارزش 41960 دلار، یک محموله از ایتالیا به وزن 6هزار و 910 کیلوگرم و ارزش 11402 دلار و یک محموله از آلمان به وزن 24 هزار 190 کیلوگرم و ارزش 39914 دلار وارد شده است.

طبق این آمار، علاوه بر این سه کشور اروپایی، ایران همچنین از چین، کره جنوبی، ترکیه، پاکستان، امارات و افغانستان نیز شتر وارد کرده است.

هیات استانداردهای ملی ارگانیک امریکا «کشاورزی ارگانیک» را نظام مدیریت تولید اکولوژیکی تعریف کرده است که به تقویت و گسترش تنوع زیستی و چرخه های بیولوژیکی و فعالیت های بیولوژیکی خاک می پردازد.

این نظام بر پایه کمترین بهره برداری از نهاده های خارج از مزرعه و نیز اقدام های مدیریتی برای بازسازی نگهداری و تقویت توازن اکولوژیکی بنا شده است.

از 196 کشور دنیا، 179 کشور به کشت ارگانیک دست زده اند.

بر اساس آخرین آمار نهادهای بین المللی، در سال ٢٠١٦ گردش مالی محصولات ارگانیک 90 میلیارد بود و پیش بینی می شود در سال ٢٠١٧ از مرز ١٠٠ میلیارد دلار بگذرد.



خبرگزاری صداوسیما