پایان ممنوعیت صادرات سیب به شمال عراق از آذرماه / صادرات سیب ایران به عراق با نام لبنان

  • 1396/05/26
  • 644 بازدید

عراق پایان ممنوعیت صادرات سیب ایران را دهم آذر ماه سالجاری اعلام کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر، افزود: در حال حاضر به دلیل این ممنوعیت و محدویت ها هر کانتینر سیب کشور به شمال عراق با تعرفه گمرکی ۲۸ میلیون تومان و مرکز عراق با تعرفه ۱۸ میلیون تومان وارد شود.

رضا نورانی گفت: ارسال سیب ایران با نام لبنان از دیگر مشکلاتی است که ممنوعیت و محدودیت صادرات سیب به عراق برای این محصول کشور به همراه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات صادرات سیب مختص کشور عراق نیست، اظهار داشت: پروتکل های صادراتی که با کشورهای روسیه، پاکستان و هند داریم نیز تنها منافع آن ها را تامین می کند و صادرات محصولات را ما بسیار دشوار رو به رو کرده است.

به گفته نورانی، ایران برای صادرات هر کانتینر سیب به پاکستان ۵۷۰ هزار روپیه ، به هندوستان برای هرکیلو ۶۰ سنت و به روسیه حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد تعرفه گمرکی پرداخت می کند، این درحالیست که واردات ما از این کشورها با تعرفه چهار، پنج و در برخی موارد صفر درصد انجام می شود.

وی کمبود زیر ساخت های مناسب به ویژه در بخش حمل را از دیگر مشکلات اساسی صادرات محصولات باغی کشور عنوان کرد و بیان داشت: برای حمل محصولات باغی نیاز به کانتینرهای یخچال دار و در دریا به شناورهای مخصوص است که به شدت با کمبود آن ها مواجه هستیم.

نورانی خاطر نشان کرد: از سال ۹۱ کشتیرانی والفجر حرکتهای خود را از بندر بوشهر به کشورهای کویت، بحرین، قطر تعطیل کرده است و تنها تعداد محدودی شناور بخش خصوصی در این بخش فعال هستند که به دلیل نبود نظارت نوسان زیادی در نرخ کرایه حمل دارند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی، افزود: مشکلات حوزه حمل و نقل ایران باعث شده کشور ترکیه فرصت های صادراتی در منطقه را از ما بگیرد و با استفاده از بنادر ایران کانتینرهای خود را به کشورهای از جمله قطر صادر کند.

نورانی نبود متولی مشخص برای توسعه صادرات محصولات باغی را دلیل مشکلات مذکور دانست و گفت: از زمان اجرای قانون انتزاع بخشی از کار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و بخشی دیگر در سازمان توسعه تجارت باقی ماند، این تفرق مدیریت باعث شده متولی مشخصی برای صادرات غیر نفتی وجود نداشته باشد و هر روز شرایط برای تجارت محصولات باغی و زراعی کشور سخت تر شود.



خبرگزاری ایانا