دورریز روزانه ۱۵۰ تن محصول با بسته شدن بورس قارچ

  • 1395/12/03
  • 724 بازدید

با ممانعت شهرداری از تردد خودروهای حامل قارچ به محل بورس قارچ، روزانه ۱۵۰ تن از این محصول تولید کنندگان، به‌ دلیل بسته شدن بورس دور ریخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس انجمن تولید کنندگان قارچ ایران در نشست خبری گفت: تولید کنندگان قارچ در کشور سالانه ۲۰۰ هزار تن تولید دارند که بخش عمده آن در تهران و در محل بورس این محصول توزیع می‌شود.

علی صدیق‌ پناه با اشاره به مشکلات به‌ وجودآمده، از تعطیلی بورس قارچ افزود: شهرداری تهران از تردد خودروهای حامل قارچ به محل بورس این محصول جلوگیری می‌کند. این اقدام باعث شده است که محصول روی دست تولید کنندگان بماند.

وی با تأکید بر اینکه این اقدام شهرداری بدون اطلاع قبلی صورت گرفته است، بیان کرد: شهرداری ایجاد مزاحمت خودروهای حامل قارچ را به‌ عنوان دلیل اصلی این اقدام خود مطرح کرده است، در حالی که از حدود ۲۰ سال گذشته شهرداری اجازه فعالیت بورس قارچ را در این محل داده است.

رئیس انجمن تولید کنندگان قارچ ایران از مکاتبات انجمن با وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مشکل خبر داد و یادآور شد: با وجود اینکه از نخستین روز بسته شدن بورس قارچ، مشکلات پیش‌آمده برای تولید کنندگان را به وزارت جهاد کشاورزی اطلاع دادیم، اما هنوز هیچ اقدامی از سوی این ارگان صورت نگرفته است.

صدیق‌ پناه تأکید کرد: ممانعت شهرداری از عرضه قارچ در محل بورس، باعث شده است که تولید کنندگان در محل‌ های نامناسب یا حتی در کنار خیابان‌ ها به عرضه محصول خود بپردازند.

یکی از مشکلات فعالان این صنعت را صدور مجوز از ارگان‌های مختلف عنوان کرد و ادامه داد: پیش از این، وزارت جهاد کشاورزی به‌ عنوان متولی تولید مجوزها را صادر می‌کرد، اما اکنون صدور مجوزها توسط ارگان‌های مختلفی انجام می‌شود که این امر کنترل و تنظیم بازار را با مشکل روبه‌ رو کرده است.


تولید قارچ به ۱۸۰ هزار تن رسید

در ادامه این جلسه، عضو هیأت‌ مدیره انجمن تولید کنندگان قارچ ایران با بیان اینکه در کشور شش میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع به پرورش قارچ اختصاص یافته است، اظهار داشت: در سال گذشته ۱۱۸ هزار تن قارچ در کشور تولید شد و پیش‌ بینی می‌شود تا پایان سال تولید این محصول به ۱۸۰ هزار تن برسد.

محمدحسن افشار اضافه کرد: بر اساس برآورد انجمن، در حال حاضر هزینه تولید هر کیلوگرم قارچ شش‌ هزار تومان است، اما این محصول از تولید کنندگان پنج‌ هزار تا پنج‌ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود.

وی در پایان جلسه عنوان کرد: با توجه به مازاد تولید در کشور، پس از کیفی‌ سازی تولیدات، انجمن، افزایش صادرات این محصول را از اهداف اصلی خود قرار داده است، البته هم‌ اکنون سالانه ۲۰ هزار تن قارچ به کشورهای مختلف ازجمله عراق صادر می‌شود که عراق با ۱۵ هزار تن، در رتبه نخست بازارهای صادراتی ما قرار دارد.



خبرگزاری ایانا