آماده‌ سازی ۶۵۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای برای تولید محصولات صادراتی/ رفع موانع صادرات میوه ایرانی

  • 1395/11/20
  • 860 بازدید

معاون شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: تمامی موارد زنجیره تولید محصولات کشاورزی اعم از بسته‌ بندی، درجه‌ بندی و مکانیزاسیون را در قالب مجتمع‌ های گلخانه‌ای آماده کرده‌ایم، تا محصول کشاورزی مناسب صادرات را تولید کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید رحمت‌الله پریچهردر نشست خبری به تلاش یا وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای و کشاورزی نوین در کشور اشاره کرد و گفت: طبق برنامه پنجم توسعه، شرکت شهرک‌های کشاورزی در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد، تا بتواند شهرک‌ های کشاورزی و مجتمع‌ های گلخانه‌ای را توسعه دهد.

وی با اشاره به اهمیت کاهش مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی گفت: در کشت گلخانه‌ای میزان مصرف آب هر محصول به یک دهم رسیده، در حالی که بازدهی آن ده برابر می‌شود، به عنوان مثال؛ برای تولید هر کیلوگرم گوجه‌ فرنگی در فضای باز 350 تا 400 لیتر آب مصرف می‌شود، در حالی که این رقم در گلخانه حدود 40 لیتر است، مضاف بر آنکه تولید در فضای آزاد 35 تن در هکتار عملکرد دارد، در حالی برداشت گوجه‌ فرنگی در هر هکتار گلخانه 350 تن است.

پریچهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در حدود 400 هزار هکتار از مزارع کشور محصولات زراعی و سبزی و صیفی کشت می‌شود که هر هکتار 12 تا 16 هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند و از آنجایی که وزارت جهاد کشاورزی، توسعه کشتت گلخانه‌ای را در اولویت کارهای خود قرار داده، اهمیت ساخت مجتمع‌ های کشاورزی، گلخانه‌ای و شهرک‌های کشاورزی دوچندان می‌شود.

به گفته معاون شرکت شهرک‌های کشاورزی، هم‌ اکنون 650 شهرک کشاورزی در کشور وجود دارد که حدود 180 شهرک به صورت گلخانه‌ای است.

وی از مالکین مزارع و زمین‌ هایی که قطعات بزرگ مزارع را به همراه آب کافی دراختیار دارند، خواست تا برای ساخت شهرک‌های کشاورزی به میدان بیایند، چرا که زمینه خوبی برای سرمایه‌ گذاری و تولید محصول با هدف صادرات است.

وی در تعریف شهرک کشاورزی گفت: هر پنج هکتار زمین یک مجتمع کشاورزی محسوب می‌شود که مجهز به مکانیزاسیون، سردخانه، بسته‌بندی، سورتینگ، نشاء گلخانه‌ای و انبارهای فنی است، یعنی ما به نوعی زنجیره تولید را در این مجتمع‌ها ایجاد کرده‌ایم و به دنبال ایجاد سیستم حمل و نقلی هم هستیم، چرا که یکی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی ما نداشتن درجه‌ بندی و بسته‌ بندی مناسب است.

معاون شرکت شهرک‌ های کشاورزی به این نکته اشاره کرد که یکی از کارهای این شرکت، تسطیح و آماده‌ سازی شهرک‌ های کشاورزی برای واگذاری به سرمایه‌ گذاران به ویژه بومیان هر منطقه است.

پریچهر این را هم گفت که امروز تولید محصولات گلخانه‌ای برای کشور یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است و طبق اولویت وزارت جهاد 80 درصد سرمایه مورد نیاز برای کشت گلخانه‌ای و پرزورش ماهی در قفس براساس دستورالعمل صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات ارائه می‌شود.

به گفته این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، هم‌ اکنون کار مطالعه، طراحی و به هنگام‌ سازی 70 شهرک کشاورزی در دستورکار قرار دارد و تا به امروز 650 هکتار از این شهرک‌ها در حال واگذاری است تا در آن محصولات گلخانه‌ای درجه یک تولید شود.

وی افزود: هم‌ اکنون محصولات این شهرک‌ ها به کشورهایی همچون حاشیه خلیج فارس، روسیه و عراق صادر می‌شود.



خبرگزاری فارس