ایران نیازی به واردات گندم کیفی ندارد

  • 1395/09/14
  • 684 بازدید

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: به واردات گندم کیفی نیازی نداریم ، چون تولید گندم مرغوب ، کافی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ اسماعیل اسفندیاری پور در مصاحبه افزود: در حال حاضر گندم در چهار اقلیم کلان کشور از قبیل سرد، معتدل، گرم مرطوب ساحل خزر و گرم خشک جنوب کشت می شود.

وی همچنین با بیان اینکه دوره زمانی کشت گندم هر ساله از اواخر شهریور تا پایان آذر ماه است، اظهارداشت: امسال پنج میلیون و 750 هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گندم می رود که سه میلیون و 700 هزار هکتار گندم دیم و بقیه آبی است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال 472 هزار تن انواع بذر گندم اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شده است، گفت: گندم به عنوان یکی از اصلی ترین مواد غذایی و مهمترین محصول زراعی از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است.

وی افزود: با توجه به رشد روز افزون جمعیت اهمیت دستیابی به خودکفایی در مورد این محصول راهبردی روز به روز افزایش می یابد.

اسفندیاری پور با بیان اینکه امسال وضعیت بارندگی در دوره کشت گندم در کشور مناسب نبوده است، اظهارداشت: سال گذشته در این مقطع زمانی بارندگی زودتر شروع و در ضمن پراکنش مطلوب تری نیز داشته است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به موضوع کیفیت گندم تولیدی در کشور اشاره کرد و گفت: سه گروه عمده گندمی که در سطح دنیا کشت می شود در چهار اقلیم ایران هم کشت وتولید می شود و به همین دلیل کشور نیازی به واردات گندم کیفی از خارج ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اهمیت اقتصادی گندم از نظر تولید و از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است، افزود: در ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان نان حاصل از گندم مهمترین ماده غذایی روزانه مردم را تشکیل می‌دهد و نقش عمده‌ای در تامین انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن به عهده دارد.

اسفندیاری پور با تصریح اینکه نان گندم یکی از ضروری‌ترین مواد غذایی و قوت اصلی اغلب مردم ایران را تشکیل می‌دهد، اظهار داشت : گندم یک محصول راهبردی از نقش ویژه ای در ساختار اقتصادی کشور برخوردار است.

وی در ادامه یادآور شد : گندم به عنوان محصول محوری و کلیدی کشاورزی جایگاه ویژه ای درتولید و مصرف مواد غذایی ملل جهان دارد.



خبرگزاری صداوسیما