سرانه مصرف لبنیات در کشور به ۴۰ کیلو رسید

  • 1403/01/27
  • 76 بازدید

مدیرعامل اتحادیه لبنی گفت: براساس آخرین آمار سرانه مصرف لبنیات به ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم رسیده است که برای دستیابی به سرانه مصرف قبلی حمایت‌های لازم در پرداخت یارانه باید صورت بگیرد.

علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه لبنی اظهار کرد: در شرایط کنونی بواسطه کاهش قدرت خرید مردم، اکثر واحدهای لبنی متوسط و کوچک با ۱۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند.


وی افزود: با توجه به فعالیت واحدهای لبنی با حداقل ظرفیت، جذب شیر واحدها پایین است، از این رو شیرخام تولیدی روانه کارخانجات شیرخشک می‌شود که متاسفانه شیرخشک هم به آن سوی مرزها قاچاق می‌شود.


مقام مسئول، متوسط سرانه مصرف شیرخام در دنیا را ۱۸۰ کیلوگرم اعلام کرد و اذعان داشت: براساس آخرین آمار سرانه مصرف لبنیات به ۴۰ تا ۵۰ کیلو رسیده است و همواره برآورد می‌شود که استمرار نوسان نرخ ارز و مشکلات تولید ناشی از افزایش هزینه‌های تولید و کاهش قدرت خرید خانوار منجر به تعطیلی واحدهای لبنی و در نهایت کوچک شدن سفره خانوار منتج شود.


مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی با اشاره به تاثیر توزیع شیرمدارس در سرانه مصرف لبنیات تصریح کرد: توزیع شیرمدارس حداکثر ۴ تا ۵ درصد در ارتقای سرانه مصرف به شرط توزیع کامل اثر گذار است.


ظفری، با اشاره به راهکارهای اساسی ارتقای سرانه مصرف لبنیات یادآور شد: بنابر آمار سرانه مصرف لبنیات در سال ۸۹، ۱۲۰ کیلوگرم بوده که برای رسیدن به همین میزان و همچنین ایجاد رونق در صنعت دامپروری باید همانند قبل یارانه تخصیص دهد چراکه توزیع کالابرگ نتوانسته اثری در رونق این صنعت و ارتقای سرانه مصرف داشته باشد.




باشگاه خبرنگاران جوان