۶ واریته خرمای ایران ثبت جهانی شد

  • 1400/09/13
  • 529 بازدید

مدیرکل حمایت از مالکیت‌ های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با ثبت ۲ واریته خرمای استان بوشهر شامل کبکاب و زاهدی طلایی شمار خرماهای ثبت جهانی شده ایران به ۶ رقم افزایش یافت.

سید مهدی میرصالحی مدیرکل حمایت از مالکیت‌ های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: براین اساس ۶ واریته خرمای کشور شامل کبکاب و زاهدی طلایی بوشهر، استعمران خوزستان، پیارم حاجی آباد هرمزگان، ربّی سیستان و بلوچستان و مضافتی بم کرمان به ثبت جهانی رسیده‌اند.


میر صالحی افزود: هیات وزیران مصوبه‌ای انجام داد که براساس آن وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است محصولات صادراتی ایران را در سازمان جهانی مالکیت فکری زیر نظر سازمان ملل متحد به ثبت جهانی برساند.


وی گفت: محصولاتی که در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت می رسد شامل محصولات استراتژیک و صادراتی هستند و در زمان حاضر ۵۵ محصول ایران در این سازمان به ثبت رسیده‌است.


مقام مسئول تاکید کرد: در نظر داریم براساس دستورالعمل همه صادرکنندگان و تولید کنندگانی که می خواهند محصولات خود را صادر کنند به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود مراجعه و درخواست بارکد کیو آر ( qr) بدهند و مجوز را از سازمان صمت بگیرند و پس از آن به سایت مرکز شماره گذاری کالا و خدمات مراجعه کنند و آن بارکد روی بسته بندی استفاده می‌شود.


و کسانی که از این بارکد برای صادرات استفاده می‌کنند می توانند از مشوق‌های صادراتی در سازمان توسعه تجارت و گمرک برخوردار شوند.


میر صالحی اذعان داشت کرد: وقتی محصولی با چنین بارکدی صادر و ثبت بین المللی می‌شود، ارزشمندی، اصالت و استراتژیک بودن آن را برای مصرف کننده مشخص می‌کند. و هر مصرف کننده ای تمایل دارد محصولی که استفاده می‌کند اصل باشد بنابراین آن بارکد اصل بودن را برای مصرف کننده مشخص خواهد کرد.


وی ادامه داد: دادن این بارکد باعث می‌شود صادر کننده و تولید کننده تشویق شوند که محصول خود را فله‌ای نفروشند و به صورت بسته بندی و با بارکد به فروش برسانند. و برند فرایندی است که باید طی شود تا یک محصول بتواند در بازارهای داخلی و بین المللی جایگاه خود را پیدا کند.


مدیرکل حمایت از مالکیت‌ های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: داشتن بارکد موجب جلب اعتماد و اطمینان مشتری می‌شود و خرما برای این که جایگاه اقتصادی و تجاری در بازارهای داخلی و بین المللی داشته باشد هم به لحاظ کمی و هم کیفی باید بازار پسند باشد. و این محصول باید از نظر کمیت بازارهای جدید برای خود ایجاد و در عین حال بازارهای قدیم خود را حفظ کند و به لحاظ کیفیت محصولی باشد که بتواند رضایت مشتری را جلب کند.



خبر فارسی