عرضه بذر اصلاح شده غلات در شیروان افزایش یافت

  • 1399/09/09
  • 655 بازدید

مهران حیاتی مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: امسال توزیع بذر اصلاح شده غلات در این شهرستان خراسان شمالی در مقایسه با سال گذشته هفت برابر افزایش یافته است.

مهران حیاتی مدیر جهاد کشاورزی شیروان روز یکشنبه از توزیع شدن هزار و 200 تن بذر در بین کشاورزان این شهرستان خبر داد و بیان کرد: در سال 98 به علت بارش‌های مناسب پاییزه و بذور خودمصرفی تنها 400 تن بذر عرضه شد.


وی از عرضه سه هزار تن بذر اصلاح شده بین کشاورزان شهرستان در سال 99 خبر داد و گفت: برای هر هکتار از اراضی زراعی آبی گندم، 200 کیلوگرم و اراضی دیم، 100 کیلوگرم بذر اصلاح شده یارانه دار توسط سه شرکت عرضه شد.


حیاتی تصریح کرد: یکی از دلایل ضعیف شدن دانه‌های گندم وزیدن بادهای گرم در فصل اردیبهشت و خردادماه بوده است و همین امرسبب مراجعه بیشتر کشاورزان برای دریافت بذر اصلاح شده گندم و جو در سال جاری شده است.


مدیر جهاد کشاورزی شیروان از انجام کشت تحت نظر کارشناسان سخن به میان آورد و گفت: با در نظر گرفتن ماهیت کشت محصولات پاییزه که ریسک بالایی دارد بهتر است کشاورزان کشت محصولات پاییزه را تحت نظر کارشناسان و مروجان انجام داده و پراکنش بارندگی‌ها و کود دهی به موقع را مد نظر قرار دهند.


حیاتی از پیش بینی 25 هزار هکتار کشت دیم و 15 هزار هکتار کشت آبی محصولات مختلف در سال 99 خبر داد و گفت: هنوز کشت پاییزه در شهرستان ادامه دارد.


"بنابر ارزیابی‌های انجام شده میانگین بارش سالیانه خراسان شمالی 240 میلی متر است"



مرکز شهرستان 157 هزار نفری شیروان در 60 کیلومتری شرق بجنورد واقع است که این خطه افزون بر 105 هزار هکتار عرضه کشاورزی و باغی دارد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران