با ثبات قیمت دام کمبودی در توزیع گوشت نداریم

  • 1399/09/09
  • 634 بازدید

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: با توجه به فراوانی عرضه گوشت منجمد و گرم کمبودی در عرضه نداریم.

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشوربا بیان اینکه مشکلی در عرضه گوشت نداریم، خاطر نشان کرد: به سبب شرایط مساعد تولید و فراوانی گوشت منجمد و گرم، کمبودی در توزیع گوشت نداریم.


او از ثابت ماندن نرخ دام در بازار خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر نرخ هر گوساله زنده ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان و دام سبک ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان بوده که با این وجود قیمت منطقی هر لاشه گوشت گوساله ۷۰ تا ۷۱ هزار تومان و گوشت گوسفندی ۹۲ تا ۹۳ هزار تومان است.


پوریان بیان کرد: برخی مغازه داران حاضر به کاهش نرخ‌ها نیستند و از جمله دلایل مطرح شده آن‌ها، نبود و گرانی نهاده‌های دامی است. این در حالی است که در مغازه‌های سطح شهر گوشت گرم گوسفندی و گوساله به میزان کافی موجود است.


این مقام مسئول از فشار آوردن سیستم مالیاتی کشوربه تولید کنندگان بخش دام و گوشت خبرداد و گفت: این موضوع تاثیر زیادی بر بازار نهایی کالا می‌گذارد.


"دلیلی برای افزایش نرخ گوشت در بازار وجود ندارد"



وی از انباشت ۱۴۰ هزار راس گوساله با اوزان ۷۵۰ تا ۸۰۰ کیلو در دامداری‌ها خبر داد و بیان کرد: در بخش گوسفند ۲ میلیون تا ۲.۵ میلیون راس آماده کشتار در دامداری‌ها وجود دارد که افزایش هزینه‌های دامداری و کاهش کیفیت گوشت از جمله مشکلات نگهداری طولانی مدت این دام‌ها در دامداری هاست.


رئیس شورای تامین کنندگان دام، نرخ گوشت را تابع توزیع و تقاضا دانست و افزود: در صورتی که تقاضا افزایش و توزیع گوشت کاهش یابد، نرخ گوشت افزایش می‌یابد، اما در شرایط فعلی با تعطیلی رستوران‌ها و تالار‌های پذیرایی حجم زیادی دام روی دست دامدار باقی مانده که با این وجود دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.


پوریان در پایان از اختصاص دادن ۴۰ درصد مصرف گوشت به رستوران‌ها و تالار‌های پذیرایی خبر داد و گفت: با توجه به روند کاهش مصرف گوشت و افزایش دام در دامداری‌ها پیش بینی می‌شود که نرخ گوشت در بازار کاهش یابد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران