سطح زیر کشت دانه ‌های روغنی به ۲۰۰ هزار تن رسید

  • 1399/09/01
  • 641 بازدید

مجری طرح دانه‌های روغنی گفت: اگر سرانه مصرف روغن به ۱۵ کیلوگرم برسد، میزان واردات از ۴ میلیارد دلار به ۳ میلیارد دلار کاهش می‌یابد.

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی، بیان کرد: با توجه به گرانی کود و سم، کشاورزان استقبالی نسبت به کشت دانه‌های روغنی همانند سال گذشته ندارند.


مهاجر اظهار کرد: با آزاد شدن قیمت روغن، دانه‌های روغنی و کنجاله و اصلاح قیمت خرید تضمینی انتظار می‌رود که کشاورزان نسبت به کشت رغبت بیشتری از خود نشان دهند.


خودکفایی 70 درصدی در تولید روغن



وی با بیان اینکه امسال سطح زیرکشت دانه‌های روغنی کمتر از سال گذشته خواهد بود، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال سطح زیر کشت دانه‌های روغنی به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار برسد که با این وجود ۶۰۰ هزار تن روغن استحصال خواهد شد.


مجری طرح دانه‌های روغنی ادامه داد: با تولید ۶۰۰ هزار تن دانه روغنی، ۱۸ درصد نیاز کشور از داخل و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود، در حالی که با کاهش سرانه مصرف به ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم و افزایش عملکرد در هکتار به اهداف برنامه خواهیم رسید.


او سرانه کنونی روغن را ۲۱ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با کاهش سرانه مصرف از طریق فرهنگ سازی، میزان واردات از ۴ میلیارد دلار به ۳ میلیارد دلار می‌رسد که با این وجود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.


مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: با فرهنگ سازی و صرفه جویی مصرف روغن علاوه بر ارتقای بهداشت عمومیاین امکان وجود دارد که ظرف مدت زمان ۳ تا ۴ سال به خوداتکایی ۷۰ درصدی دست یابیم.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران