کشت گندم در زمین‌ های کشاورزی هرمزگان آغاز شد

  • 1399/08/29
  • 767 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: کشت گندم در ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین‌ های کشاورزی این استان آغاز شد.


علی باقرزاده همایی رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهارکرد: کشت گندم در هرمزگان از نیمه آبان ماه آغاز شده و تا نیمه بهمن ماه ادامه می‌یابد.

وی پیش بینی کرد: در مجموع ۵۵ هزار تن گندم از زمین‌ های زیرکشت آبی این محصول در هرمزگان برداشت شود که حدود۲۲درصد نیاز داخل استان تامین می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان کرد: مصرف سرانه ماهانه گندم در استان با اشاره به هدفمند سازی یارانه ‌ها حدود ۲۰ هزار تن در ماه است.

باقرزاده همایی ادامه داد: در بخش زراعت حدود یک هزار و ۷۰۰نفر گندم کار در هرمزگان فعالیت دارند که در این بخش برای سه هزار و ۹۶ نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.

وی یادآورشد: برداشت گندم نیز از نیمه فروردین ماه سال آینده آغاز و تا اوایل تیرماه ادامه خواهد داشت.

حاجی آباد بیشترین سطح زیرکشت گندم را دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: بیشترین سطح زیر کشت گندم  در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به شهرستان حاجی آباد با ۱۰ هزار هکتار اختصاص دارد.

باقرزاده همایی گفت: پیش بینی می‌شود سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری در رودان به ۸۰۰ هکتار، میناب ۶۰۰ هکتار، بستک ۲۰۰ هکتار ، پارسیان ۱۰۰ هکتار و بندرعباس ۱۰۰هکتار  برسد.

وی در خصوص خرید بذرگندم هرمزگان برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اظهار کرد: در سال زراعی گذشته۲ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم شامل ارقام پرورشی، مادری و گواهی شده و مرغوب تامین و در حال توزیع می‌باشد.

مشکلات پیش روی گندم در هرمزگان

این مسئول در خصوص مشکلات و نارسایی ‌های احتمالی در رابطه با تولید گندم در هرمزگان گفت: کمبود شرکت‌های مکانیزاسیون و فعال نبودن شرکت‌های موجود، استهلاک سریع ادوات نسبت به سایر نقاط کشور به علت شرایط اقلیمی، نیود دسترسی به بذرهای جدید هیبرید با عملکرد های بالای جهانی، کمبود ادوات مکانیزاسیون در بعضی مناطق و ضعف بنیه مالی اغلب کشاورزان در بازپرداخت وام و درخواست وثیقه از آنان از جمله این مشکلات است.

باقرزاده همایی ادامه داد: پایین بودن سطح سواد بهره برداران و کمبود اعتبارات عمرانی ومنابع بانکی ارزان قیمت به منظور سرمایه گذاری وتامین نقدینگی تنها بخشی از مشکلات پیش روی تولید گندم در هرمزگان است.




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران